دوره 26 (1400)
دوره 25 (1399)
دوره 24 (1398)
دوره 23 (1397)
دوره 22 (1396)
دوره 21 (1395)
دوره 20 (1394)
دوره 19 (1393)
دوره 18 (1392)
دوره 17 (1391)
دوره 16 (1390)
دوره 15 (1389)
دوره 14 (1389)
دوره 13 (1388)
دوره 12 (1387)
دوره 11 (1387)
دوره 10 (1387)
دوره 9 (1386)
دوره 8 (1385)
دوره 7 (1384)
دوره 6 (1383)
دوره 5 (1382)
دوره 4 (1381)
دوره 3 (1380)
دوره 2 (1379)
دوره 1 (1374)
اقتصادکلان
1. طبقه‌بندی ارتباط میان بیکاری و پیچیدگی اقتصادی براساس سطح نوآوری

نرگس حاجی‌ملادرویش؛ ندا مظفری پور

دوره 26، شماره 86 ، بهار 1400، ، صفحه 166-188

http://dx.doi.org/10.22054/ijer.2021.51236.852

چکیده
  یکی از نگرانی‌های قدیمی بازار کار، جانشینی نیروی کار با روبات‌ها و اتوماسیون بوده و بسیاری از افراد، رشد نوآوری و فناوری را متناسب با افزایش بیکاری دانسته‌اند. برخی از محققان تاثیرپذیری اشتغال از افزایش رشد فناوری را منوط به دامنه و عمق بازارها دانسته‌اند. شواهد موجود نشان می‌دهد تاثیرپذیری اشتغال از نوآوری و فناوری وابسته به ...  بیشتر

2. تاثیر نوآوری و کارآفرینی بر رشد اقتصادی: یک مطالعه بین کشوری

پرویز محمدزاده؛ سمانه خان گلدی زاده؛ شهرام کمانگر

دوره 25، شماره 82 ، بهار 1399، ، صفحه 121-148

http://dx.doi.org/10.22054/ijer.2020.11912

چکیده
  با توجه به نقش خلاقیت، نوآوری و کارآفرینی در پیشرفت و رشد اقتصادی، پرداختن به این موضوعات می‌تواند از اهمیت ویژه‌ای برخوردار باشد؛ به‌خصوص آنکه تاثیر این متغیرها بر رشد اقتصادی مبهم بوده و بررسی تجربی بیشتر این رابطه، ضروری به نظر می‌رسد. در برخی پژوهش ها از جمله  شومپیتر (1947)، رومر (1986) به نقش برجسته کارآفرینی و نوآوری در فرآیند ...  بیشتر

3. بررسی تأثیر خلاقیت بر توسعه اقتصادی در ایران

پرویز محمدزاده؛ محمود متوسلی؛ محمدباقر بهشتی؛ اکرم اکبری

دوره 24، شماره 78 ، بهار 1398، ، صفحه 61-91

http://dx.doi.org/10.22054/ijer.2019.10163

چکیده
  توجه به توسعه اقتصادی همواره از دغدغه‌های اصلی حوزه علم و سیاست بوده و برای قرار گرفتن در مسیر صحیح توسعه اقتصادی، ریشه‌یابی مستمر آن الزامی است. یافته‌ها و تجربه اخیر کشورها حاکی از آن است که خلاقیت مهم‌ترین و بنیانی‌ترین عامل رشد و توسعه اقتصادی است. در این مطالعه سعی شده است به بررسی تأثیر شاخص‌های خلاقیت بر توسعه اقتصادی ایران ...  بیشتر

4. بررسی عوامل مؤثر بر تجارت درون صنعتی تولید خودروهای سواری: با تأکید بر نقش نوآوری

زهرا نجفی؛ مجید صامتی؛ کریم آذربایجانی

دوره 23، شماره 77 ، زمستان 1397، ، صفحه 73-106

http://dx.doi.org/10.22054/ijer.2018.10148

چکیده
  در طول چند دهه گذشته تجارت درون صنعت به‌عنوان یکی از مهم­ترین مباحث مطرح شده در سطح بین‌الملل از اهمیت بالایی برخوردار بوده است. ایران نیز برای پیشبرد اهداف اقتصادی خود و بهبود روابط تجاری با عمده­ترین شرکای تجاری در صنایع غیرنفتی نیازمند الگویی مناسب است.  ازاین‌رو، در این پژوهش،  با توجه ویژه به صنعت خودروهای سواری و نقش ...  بیشتر

5. نظام ملی نوآوری به عنوان چارچوبی برای تحلیل نوآوری : رویکردی نظری

حسن حیدری

دوره 9، شماره 33 ، زمستان 1386، ، صفحه 129-163

چکیده
  در این پژوهش، الگویی نظری ترسیم خواهد شد که نشان می دهد زمینه های خلق یک فکر نو، توسعه و در نهایت بهره برداری از آن در یک نظام اقتصادی چیست و در نهایت، تأثیر آن بر عملکرد نظام اقتصادی چگونه است. نقطه قوت این الگوی نظری این است که هم بر عوامل اصلی مؤثر بر ایجاد و انتشار نوآوری تأکید می کند و هم بر تعامل و کنش و واکنش های این عوامل با یکدیگر. ...  بیشتر