اقتصاد فناوری اطلاعات و ارتباطات
اسفندیار جهانگرد؛ تیمور محمدی؛ علی اصغر سالم؛ فروغ اسمعیلی صدرآبادی
چکیده
سوالی که مدنظر پژوهشگران در حیطه اقتصاد دانش بنیان است، این است که از میان مولفههای موثر بر سرمایهگذاری نامشهود، آیا فناوری اطلاعات و ارتباطات وزن سنگینتری نسبت به مابقی مولفهها دارد؟ در این مطالعه با استفاده از رویکرد CHS به محاسبه اندازهگیری سرمایهگذاری نامشهود پرداخته شد. در تحقیقات کورادو و همکاران (2005)، سرمایهگذاری ...
بیشتر
سوالی که مدنظر پژوهشگران در حیطه اقتصاد دانش بنیان است، این است که از میان مولفههای موثر بر سرمایهگذاری نامشهود، آیا فناوری اطلاعات و ارتباطات وزن سنگینتری نسبت به مابقی مولفهها دارد؟ در این مطالعه با استفاده از رویکرد CHS به محاسبه اندازهگیری سرمایهگذاری نامشهود پرداخته شد. در تحقیقات کورادو و همکاران (2005)، سرمایهگذاری نامشهود را به سه قسمت عمده اطلاعات رایانهای، دارایی نوآورانه و صلاحیتهای اقتصادی تقسیم کردهاند. در این مقاله، مولفه فناوری اطلاعات و ارتباطات که جزء اول سرمایهگذاری نامشهود است را از آن جدا کردیم و میزان اثرگذاری آن بر بهرهوری عوامل تولید بررسی شده است. حوزه مورد مطالعه، صنایع کارخانهای با کد طبقهبندی رتبه فعالیتهای اقتصادی چهار رقمی برای کارکنان 10 نفر و بالاتر طی سالهای 1375 تا 1396 است. با استفاده از دادههای پانلی و با الگوی گشتاورهای تعمیم یافته به برآورد تابع بهرهوری برای صنایع کارخانهای پرداخته شد. نتایج این پژوهش، نشان میدهد که ICT نقش پررنگی بر بهرهوری کل عوامل تولید دارد. همچنین ضریب آن نسبت به دیگر مولفههای سرمایهگذاری نامشهود، بالاتر است.
اقتصاد فناوری اطلاعات و ارتباطات
رضا طالبلو؛ تیمور محمدی؛ حسین آقائی
چکیده
هدف این مقاله تخمین قدرت انحصاری در صنعت کارتهای پرداخت ایران است. بنابراین، ابتدا بازارهای مبتنی بر اقتصاد شبکه ای که به بازارهای دوطرفه موسوم هستند، تشریح میشود، سپس با استفاده از دادههای بانک مرکزی و شاپرک از دیماه 1393 تا اسفندماه 1397 و با رویکرد تخمین کشش تقاضا، قدرت انحصاری در این صنعت تخمین زده میشود. یافتههای این ...
بیشتر
هدف این مقاله تخمین قدرت انحصاری در صنعت کارتهای پرداخت ایران است. بنابراین، ابتدا بازارهای مبتنی بر اقتصاد شبکه ای که به بازارهای دوطرفه موسوم هستند، تشریح میشود، سپس با استفاده از دادههای بانک مرکزی و شاپرک از دیماه 1393 تا اسفندماه 1397 و با رویکرد تخمین کشش تقاضا، قدرت انحصاری در این صنعت تخمین زده میشود. یافتههای این تحقیق موید آن است که که قدرت انحصاری شاپرک به طور کلی برابر 0/65 است؛ این قدرت در قبال بانکهای صادرکننده برابر 1/8 و در قبال بانکهای پذیرنده برابر 1 است. علاوه بر این، نتایج نشان میدهد کشش تقاضای استفادهکنندگان از کارت نسبت به نرخ کارمزد برابر εB=0.55 است؛ یعنی تقاضای استفادهکنندگان از کارت نسبت به نرخ کارمزد کمکشش است و کشش تقاضای فروشندگان (پذیرندگان کارت) نسبت به نرخ کارمزد εs=1 است. به بیان دیگر، تقاضای فروشندگان برای پذیرش کارت نسبت به نرخ کارمزد دارای کشش نزدیک به 1(1/04)است. به طور کلی، صنعت انحصاری کارتهای پرداخت در ایران و شرکت شاپرک با عدم اخذ کارمزد از دارندگان کارت سبب شده تا افراد زیادی با تهیه کارتهای مختلف بانکی جذب این بازار شوند و تراکنشهای کارتی افزایش یابد. بنابراین، این سیاست شاپرک، تقاضا برای استفاده از کارت در طرف اول بازار را به منظور کسب درآمد -از طریق دریافت کارمزد-افزایش داده است.