تجارت بین الملل
سیده مروه ناصرصدرآبادی؛ فرهاد غفاری؛ تیمور محمدی؛ عباس معمارنژاد
چکیده
پیامدهای منفی بحرانهای مالی لزوم توجه سیاستگذاران اقتصادی و مراکز تصمیم ساز را برمیانگیزد. از این رو، با توجه به اهمیت موضوع مطالعه حاضر به بررسی بحرانهای مالی جهانی و تحلیل آثار آن بر الگوهای تجاری در کشور ایران و شرکای تجاری طی سالهای 2018-1995 پرداخته است. متغیرها در چارچوب مدل جاذبه و با استفاده از روش شبه حداکثر ...
بیشتر
پیامدهای منفی بحرانهای مالی لزوم توجه سیاستگذاران اقتصادی و مراکز تصمیم ساز را برمیانگیزد. از این رو، با توجه به اهمیت موضوع مطالعه حاضر به بررسی بحرانهای مالی جهانی و تحلیل آثار آن بر الگوهای تجاری در کشور ایران و شرکای تجاری طی سالهای 2018-1995 پرداخته است. متغیرها در چارچوب مدل جاذبه و با استفاده از روش شبه حداکثر درستنمایی توزیع پوآسون برآورد شده است. یافته ها نشان میدهد بحران مالی آسیا (1997) نقش موثری در کاهش حجم تجارت دارد اما این نتیجه در ارتباط با بحران مالی آمریکا (2007) برعکس است؛ چرا که به جای تهدید، به فرصتی مناسب در راستای تحرک جریان های تجاری تبدیل شده است. در این شرایط، به نظر میرسد تفاوت در شدت و نوع تاثیرگذاری بحران های مالی بر الگوهای تجاری میتواند متاثر از ماهیت بحران یا منطقه ای باشد که بحران از آنجا آغاز شده است.
تجارت بین الملل
ابوالفضل شاه آبادی؛ فریده عارفخوانی؛ مریم علی یاری
چکیده
از مهمترین تحولات مهاجرتی در کشورهای در حال توسعه، افزایش نقش زنان در جریان مهاجرتهای مستقل آنان به کشورهای توسعه یافته است. با توجه به اینکه مهاجرت بیرویه زنان به عنوان نیمی از سرمایههای انسانی کشورهای در حال توسعه میتواند بر فرآیند نیل به توسعه آنها اثر منفی بگذارد، ضرورت دارد عوامل موثر بر این پدیده، شناسایی تا امکان ...
بیشتر
از مهمترین تحولات مهاجرتی در کشورهای در حال توسعه، افزایش نقش زنان در جریان مهاجرتهای مستقل آنان به کشورهای توسعه یافته است. با توجه به اینکه مهاجرت بیرویه زنان به عنوان نیمی از سرمایههای انسانی کشورهای در حال توسعه میتواند بر فرآیند نیل به توسعه آنها اثر منفی بگذارد، ضرورت دارد عوامل موثر بر این پدیده، شناسایی تا امکان سیاستگذاری مناسب در این خصوص فراهم شود. در تحقیق حاضر با استفاده از دادههای تجربی 28 کشور در حال توسعه و به روش گشتاورهای تعمیمیافته، تاثیر تعاملی جهانی شدن و کارآفرینی بر مهاجرت بینالمللی زنان در کشورهای منتخب طی دوره 2020-2011 را بررسی و نتایج نشان داد که جهانی شدن اجتماعی، سیاسی و اقتصادی بر مهاجرت بینالمللی زنان تاثیر مثبت و معناداروکارآفرینی تاثیر منفی و معناداری دارد. علاوه بر این، جهانی شدن اثر منفی کارآفرینی را تعدیل میکند. به عبارت بهتر با کاهش مرزبندیهای جغرافیایی زنان تمایل بیشتری به کارآفرینی و کسب تجربیات شغلی جدید در مکانی متفاوت از کشور خود دارند. هر چند افزایش میزان تحصیلات زنان و شاخص فلاکت نیز بر مهاجرت بینالمللی آنان تاثیر مثبت و معنادار را نشان می دهد، اما بهبود شاخص برابری جنسیتی و آزادیهای فردی در کشور بر روند مهاجرت تاثیر منفی و معناداری دارد. از این رو، شایسته است در سیاستهای کلان با ارتقای شاخصهای برابری جنسیتی، بازنگری قوانین و مقررات فضای کسب و کار زنان، فراهمسازی و حمایت کارآفرینی برای حضور در بازار کار و فعالیتهای اقتصادی در مسیر توسعه کشور و خلق و تربیت نسلی پیشرو در علوم و فنون برتر گام برداشت.
تجارت بین الملل
محمد متش یاراحمدی؛ منیره رفعت؛ سید کمیل طیبی
چکیده
تنوع صادراتی، مزایا و همچنین چالشهای پیشروی آن همواره در ادبیات اقتصادی مورد بحث و تحلیل قرار گرفته است. بنابراین، بهبود زیرساختها و کاهش هزینههای تجاری از مهمترین عوامل موثر بر متنوعسازی صادرات است. هدف این مقاله شناسایی عوامل موثر بر تنوع صادراتی ایران و شرکای تجاری با تاکید بر اثر هزینههای ورود به بازار داخلی و خارجی ...
بیشتر
تنوع صادراتی، مزایا و همچنین چالشهای پیشروی آن همواره در ادبیات اقتصادی مورد بحث و تحلیل قرار گرفته است. بنابراین، بهبود زیرساختها و کاهش هزینههای تجاری از مهمترین عوامل موثر بر متنوعسازی صادرات است. هدف این مقاله شناسایی عوامل موثر بر تنوع صادراتی ایران و شرکای تجاری با تاکید بر اثر هزینههای ورود به بازار داخلی و خارجی است. بدین منظور پس از محاسبه شاخص تنوعپذیری صادرات براساس شاخص تایل برای 10 کد کالای منتخب دو رقمی در نظام هماهنگ کدگذاری HS به معرفی الگوی مورد مطالعه این پژوهش و برآورد آن با استفاده از روش دادههای تابلویی و تخمین مدل به صورت حداقل مربعات تعمیمیافته (GLS) در نرمافزار Stata برای تحلیل اثر هزینههای ورود به بازارهای داخلی و خارجی بر تنوعپذیری صادرات پرداخته میشود. نتایج پژوهش نشان داد که متغیرهای هزینه ورود به بازار داخلی و هزینه ورود به بازار خارجی هر دو دارای اثر منفی و معنیدار بر شاخص تنوعپذیری صادرات ایران بودهاند. بنابراین، کاهش مقررات راهاندازی بنگاهها و مقررات گمرکی و ایجاد تسهیلات حملونقلی و مالی میتواند به ارتقا شاخص تنوع صادراتی ایران کمک کند.