فرهاد خداداد کاشی؛ محمد نبی شهیکی تاش
دوره 17، شماره 51 ، تیر 1391، ، صفحه 21-42
چکیده
در این مقاله به دنبال بررسی ارتباط میان متغیرهای ساختاری و عملکردی در 140 صنعت ایران هستیم. در این تحقیق به بررسی ساختار بازارهای صنعتی بر مبنای شاخص نسبت تمرکز چهار بنگاه و شاخص مزیت هزینهای و پس از آن به برآورد سطح کارایی صنایع در کد چهار ISIC بر مبنای رویکرد مرز تصادفی پرداخته شده و با محاسبه سطح کارایی صنایع، ارتباط ساختار و عملکرد ...
بیشتر
در این مقاله به دنبال بررسی ارتباط میان متغیرهای ساختاری و عملکردی در 140 صنعت ایران هستیم. در این تحقیق به بررسی ساختار بازارهای صنعتی بر مبنای شاخص نسبت تمرکز چهار بنگاه و شاخص مزیت هزینهای و پس از آن به برآورد سطح کارایی صنایع در کد چهار ISIC بر مبنای رویکرد مرز تصادفی پرداخته شده و با محاسبه سطح کارایی صنایع، ارتباط ساختار و عملکرد در قالب یک الگوی SCP بررسی شده است. همچنین برای قضاوت دقیقتر در مورد نتایج بدست آمده، از روش بوت استرپ در راستای استنباطهای آماری استفاده شده است. یافتههای این مقاله بیانگر آن است که اولاً صنایعی که شدت تمرکز در آنها بالا است ناکاراتر هستند. به عبارت دیگر در صنایع ایران، قدرت انحصاری، رابطه معکوسی با کارایی دارد و این مسئله بخوبی گویای این واقعیت است که برخلاف نگرش شیکاگو، ریشه قدرت انحصاری در صنایع ایران نشأت گرفته از کارایی نبوده و بایستی در سایر مسائل دیگر ریشه این قدرت انحصاری را جستجو نمود. ثانیاً صنایعی که دارای شدت مانع ورود بیشتری بودهاند ناکاراتر بودهاند. این مسئله بخوبی مؤید این است که مانع ورود، نقش معنیداری در ایجاد ناکارایی بخشهای صنعتی (به دلیل عدم وجود فضای رقابت) به همراه داشته است. ثالثاً در صنایعی که سهم فعالیتهای دولت نسبت به بخش خصوصی بیشتر بوده، میزان کارایی پایینتر است. به عبارت دیگر ارتباط منفی بین حضور دولت در فعالیتهای صنعتی و کارایی در صنایع ایران وجود دارد.
فیروز فلاحی؛ مجید فشاری؛ سیاب ممی پور
دوره 15، شماره 45 ، بهمن 1389، ، صفحه 49-75
چکیده
هدف اصلی این مطالعه بررسی ارتباط متقابل بین متغیرهای ساختار، رفتار و عملکرد بازار یا الگوی SCP[1] در 141 کد چهاررقمی بخش صنعت ایران طی سالهای 1379-1386 میباشد. برای این منظور متغیرهای شدت تبلیغات، نسبت سود به فروش و نسبت معکوس تعداد بنگاههای فعال در صنعت به عنوان متغیرهای جایگزین برای رفتار، عملکرد و ساختار بازار استفاده شده و سیستم ...
بیشتر
هدف اصلی این مطالعه بررسی ارتباط متقابل بین متغیرهای ساختار، رفتار و عملکرد بازار یا الگوی SCP[1] در 141 کد چهاررقمی بخش صنعت ایران طی سالهای 1379-1386 میباشد. برای این منظور متغیرهای شدت تبلیغات، نسبت سود به فروش و نسبت معکوس تعداد بنگاههای فعال در صنعت به عنوان متغیرهای جایگزین برای رفتار، عملکرد و ساختار بازار استفاده شده و سیستم معادلات الگو با استفاده از روش تخمین معادلات رگرسیون به ظاهر نامرتبط در دادههای تابلویی[2] تخمین زده شده است. نتایج حاصل از تخمین مدل دلالت بر این دارد که متغیر شدت تبلیغات تأثیر مثبت و معنیدار بر تمرکز صنایع داشته و سودآوری صنایع نیز تأثیر مثبت و معنیدار بر شدت تبلیغات دارد. علاوه بر این یافتههای این مطالعه نشان میدهد که بین متغیرهای شدت تبلیغات، هزینههای تحقیق و توسعه، درجه تمرکز بازار، نرخ رشد فروش صنایع، نسبت سرمایهگذاری به فروش و سودآوری صنایع رابطه مستقیم برقرار است.
[1]. Structure, Conduct and Performance
[2]. Panel Data and Seemingly Unrelated Regression Approach
محمد نبی شهیکی تاش؛ نسیم فیوضی اختیاری
دوره 13، شماره 38 ، فروردین 1388، ، صفحه 133-155
چکیده
رقابت و انحصار دو مقوله بسیار مهم در ساختار بازار بوده که بسته به شرایط اقتصادی جامعه مورد تجزیه و تحلیل قرار میگیرند. به لحاظ نظری، حاکمبودن ساختار انحصاری در یک بخش به اخلال در تخصیص بهینه منابع و ایجاد رانتهای اقتصادی منجر شده و پیامد چنین ساختاری ایجاد هزینههای اجتماعی است که به دریافت کنندگان این خدمات تحمیل میشود. نتایج ...
بیشتر
رقابت و انحصار دو مقوله بسیار مهم در ساختار بازار بوده که بسته به شرایط اقتصادی جامعه مورد تجزیه و تحلیل قرار میگیرند. به لحاظ نظری، حاکمبودن ساختار انحصاری در یک بخش به اخلال در تخصیص بهینه منابع و ایجاد رانتهای اقتصادی منجر شده و پیامد چنین ساختاری ایجاد هزینههای اجتماعی است که به دریافت کنندگان این خدمات تحمیل میشود. نتایج مطالعه این پژوهش نشان میدهد که ساختار بازار بیمه در ایران بهصورت انحصار مؤثر است. لذا هدف این مقاله برآورد هزینه رفاهی ناشی از ساختار انحصار مؤثر در بازار بیمه در کشور ایران خواهدبود. نتیجه برآورد شاخص هاربرگر، پوزنر و کالینگ و مولر در سال 1383 نشانمیدهد که هزینه رفاهی اجتماعی بالایی بر دریافتکنندگان خدمات بیمهای، بهدلیل ساختار انحصار مؤثر تحمیل شدهاست