1
استادیار گروه اقتصاد، دانشکده علوم انسانی و اجتماعی دانشگاه تبریز
2
دانشجوی دکتری علوم اقتصادی دانشگاه تبریز
چکیده
هدف اصلی این مطالعه بررسی ارتباط متقابل بین متغیرهای ساختار، رفتار و عملکرد بازار یا الگوی SCP[1] در 141 کد چهاررقمی بخش صنعت ایران طی سالهای 1379-1386 میباشد. برای این منظور متغیرهای شدت تبلیغات، نسبت سود به فروش و نسبت معکوس تعداد بنگاههای فعال در صنعت به عنوان متغیرهای جایگزین برای رفتار، عملکرد و ساختار بازار استفاده شده و سیستم معادلات الگو با استفاده از روش تخمین معادلات رگرسیون به ظاهر نامرتبط در دادههای تابلویی[2]تخمین زده شده است. نتایج حاصل از تخمین مدل دلالت بر این دارد که متغیر شدت تبلیغات تأثیر مثبت و معنیدار بر تمرکز صنایع داشته و سودآوری صنایع نیز تأثیر مثبت و معنیدار بر شدت تبلیغات دارد. علاوه بر این یافتههای این مطالعه نشان میدهد که بین متغیرهای شدت تبلیغات، هزینههای تحقیق و توسعه، درجه تمرکز بازار، نرخ رشد فروش صنایع، نسبت سرمایهگذاری به فروش و سودآوری صنایع رابطه مستقیم برقرار است.
[1]. Structure, Conduct and Performance
[2]. Panel Data and Seemingly Unrelated Regression Approach
فلاحی, فیروز, فشاری, مجید, ممی پور, سیاب. (1389). بررسی ارتباط متقابل بین تبلیغات، درجه تمرکز و سودآوری در صنایع ایران (رهیافت معادلات رگرسیون به ظاهر نامرتبط). پژوهشهای اقتصادی ایران, 15(45), 49-75.
MLA
فیروز فلاحی; مجید فشاری; سیاب ممی پور. "بررسی ارتباط متقابل بین تبلیغات، درجه تمرکز و سودآوری در صنایع ایران (رهیافت معادلات رگرسیون به ظاهر نامرتبط)". پژوهشهای اقتصادی ایران, 15, 45, 1389, 49-75.
HARVARD
فلاحی, فیروز, فشاری, مجید, ممی پور, سیاب. (1389). 'بررسی ارتباط متقابل بین تبلیغات، درجه تمرکز و سودآوری در صنایع ایران (رهیافت معادلات رگرسیون به ظاهر نامرتبط)', پژوهشهای اقتصادی ایران, 15(45), pp. 49-75.
VANCOUVER
فلاحی, فیروز, فشاری, مجید, ممی پور, سیاب. بررسی ارتباط متقابل بین تبلیغات، درجه تمرکز و سودآوری در صنایع ایران (رهیافت معادلات رگرسیون به ظاهر نامرتبط). پژوهشهای اقتصادی ایران, 1389; 15(45): 49-75.