اقتصاد پولی
زهرا بیگدلی شاملو؛ عباس شاکری؛ تیمور محمدی؛ سیروس امیدوار
چکیده
موضوع عرضه پول از دیرباز مورد توجه اقتصاددانان بوده واز این رو مطالعات نظری و تجربی فراوانی در این زمینه انجام شده است. هدف اصلی این مطالعه تحلیل ماهیت فرآیند خلق پول با بررسی رویکردها به این فرآیند در ایران است، که می توان آنها را در دو گروه درونزایی و برونزایی پول طبقه بندی نمود. درونزایی پول به این معناست که عرضه پول در اقتصاد به ...
بیشتر
موضوع عرضه پول از دیرباز مورد توجه اقتصاددانان بوده واز این رو مطالعات نظری و تجربی فراوانی در این زمینه انجام شده است. هدف اصلی این مطالعه تحلیل ماهیت فرآیند خلق پول با بررسی رویکردها به این فرآیند در ایران است، که می توان آنها را در دو گروه درونزایی و برونزایی پول طبقه بندی نمود. درونزایی پول به این معناست که عرضه پول در اقتصاد به طور مستقیم تحت تاثیر فعالیتهای اقتصادی و شرایط موجود در آن اقتصاد است و منحصراً توسط بانک مرکزی تعیین نمی شود. درونزایی پول همچنین می تواند نقش بسیار مهمی در تعیین کارایی و اثربخشی سیاستهای پولی بر شاخص های اقتصاد کلان ایفا کند. بنابراین به منظور آزمون درونزایی براساس دیدگاههای پساکینزی با استفاده از داده های سالانه 1357-1400 برای تعیین مدل زمان-متغیر عرضه پول از روش دومرحله ای و رهیافت حالت-فضا استفاده شده است. نتایج حاکی از آن است که اولاً پول درونزاست ثانیا تاثیر متغیرهای توضیحی بر آن در طول زمان ثابت نیست و بنابراین تغییر سیاستهای پولی از هدفگذاری بر کلهای پولی متناسب با شرایط درونزایی پول ضروری است.
اقتصاد رفتاری
حبیب مروت؛ سیروس امیدوار؛ رویا اسکندری
چکیده
ریسک و نااطمینانی نقش مهمی در تصمیمهای اقتصادی بازی میکنند. از آنجایی که نگرشهای متفاوت نسبت به ریسک منجر به انتخابهای متفاوت میشود؛ از این رو، آگاهی از عوامل تعیینکننده این ترجیحات برای درک و پیشبینی رفتار افراد بسیار مهم است. هدف اصلی این پژوهش بررسی اثر برخی از عوامل موثر بر نگرش افراد به ریسک (درجه ریسکگریزی) با تاکید ...
بیشتر
ریسک و نااطمینانی نقش مهمی در تصمیمهای اقتصادی بازی میکنند. از آنجایی که نگرشهای متفاوت نسبت به ریسک منجر به انتخابهای متفاوت میشود؛ از این رو، آگاهی از عوامل تعیینکننده این ترجیحات برای درک و پیشبینی رفتار افراد بسیار مهم است. هدف اصلی این پژوهش بررسی اثر برخی از عوامل موثر بر نگرش افراد به ریسک (درجه ریسکگریزی) با تاکید بر خوشبینی و صبوری (نرخ ترجیح زمانی) افراد است. در این پژوهش بهمنظور گردآوری اطلاعات از پرسشنامه استفاده شده است. جامعه آماری پژوهش، کشور ایران است و تعداد نمونه برگزیده 304 نفر از افرادی هستند که در کشور ایران زندگی میکنند و از طریق نمونهگیری تصادفی انتخاب شدهاند. روش تحقیق، مدل رگرسیون چندمتغیره است. نتایج پژوهش نشان میدهد که متغیرهای خوشبینی و درآمد، اثر منفی معنیدار و سن، اثر مثبت معنیدار بر ریسکگریزی دارند. این در حالی است که صبوری، اثر معنیداری بر ریسکگریزی ندارد.
رفاه، فقر و توزیع درآمد
سیروس امیدوار
چکیده
در این پژوهش به دلیل اهمیت رالز و نوزیک به منزله دو فیلسوف شاخص از جناح چپ و راست لیبرالیسم، یک ریشهیابی و ارزیابی مقایسهای در مورد نظریههای عدالت توزیعی آنان ارائه شده است. با استفاده از ایده تبیین انتظارات از یک نظریه عدالت توزیعی، مبتنی بر یک رویکرد مسالهمحور و از طریق یک فرآیند تدریجی ریشهیابی، مبانی فلسفی نظریههای عدالت ...
بیشتر
در این پژوهش به دلیل اهمیت رالز و نوزیک به منزله دو فیلسوف شاخص از جناح چپ و راست لیبرالیسم، یک ریشهیابی و ارزیابی مقایسهای در مورد نظریههای عدالت توزیعی آنان ارائه شده است. با استفاده از ایده تبیین انتظارات از یک نظریه عدالت توزیعی، مبتنی بر یک رویکرد مسالهمحور و از طریق یک فرآیند تدریجی ریشهیابی، مبانی فلسفی نظریههای عدالت توزیعی این دو فیلسوف تا حد امکان شناسایی شد. آنگاه براساس دو معیار سازگاری درونی و بیرونی، این مبانی و نظریهها ارزیابی شدند. نتایج پژوهش بیانگر آن است که در حالی که رالز نظریه خود و به ویژه اصل تفاوت را که مورد انتقاد شدید نوزیک بود بر مبانی کانتی بنا کرد، نوزیک -که علاوه بر کانت به میزان زیادی تحت تاثیر لاک بود- نظریه خود را بر وجود نوعی قانون طبیعی بنا کرد. در حالی که کانت و لاک هر کدام به طریقی، مبانی ارزشی خود را با مبانی هستیشناسی و انسانشناسی الهی هماهنگ کردند، رالز آن را با این مبنای انسانشناسی که یک حس اخلاقی مشترک در انسانها وجود دارد -بدون ذکر منشاء مادی یا الهی این حس اخلاقی- هماهنگ کرد. نوزیک نیز مبنای ارزشی نظریه خود را با نوعی قانون طبیعی هماهنگ کرد؛ یک قانون طبیعی خداگونه که با تعیین توزیع طبیعی اولیه مواهب، عامل تعیینکننده استحقاق هر فرد بود؛ توزیعی که رالز حتی کاربرد صفت عادلانه یا ناعادلانه را درباره آن مجاز ندانست.