نویسندگان
1 کارشناس ارشد اقتصادکشاورزی دانشگاه تربیت مدرس
2 مدیر عامل و رئیس هیأت مدیره بانک توسعه صادرات و صندوق ضمانت صادرات
3 استادیار گروه اقتصاد کشاورزی دانشگاه تربیت مدرس
چکیده
آزمون ناپارامتری ترجیحات آشکارشده روشی است که با مقایسة انتخابهای مصرفکننده در دورههای زمانی مختلف، رجحانهای وی را در هر دوره مشخص میکند. اصطلاح ناپارامتری بیانگر این است که بر خلاف روشهای سنّتی، در این روش هیچ پارامتری تخمین زده نمیشود و هیچ شکل خاص تبعی به تابع مطلوبیت یا تقاضا تحمیل نمیشود. برقرار بودن اصل تعمیم یافتة ترجیحات آشکارشده برای یکسری دادههای مصرف، شرط لازم و کافی برای وجود تابع مطلوبیت مقعّر، پیوسته، یکنواخت و اشباعناپذیری است که مشاهدات مزبور را به صورت عقلایی تعبیر میکند. هدف مقاله حاضر نیز، بررسی فرضیة وجود رفتار عقلایی در قالب یک تابع مطلوبیت نئوکلاسیک است که دادههای مصرفِ همفزونِ خانوارهای شهری ایران طی دوره 1344-1381 میتواند پیامد حداکثرسازی آن باشد. دادههای مذکور شامل بردارهای قیمت و مقدار برای بیست گروه و زیرگروه کالاهای مصرفی است. بر اساس نتایج به دست آمده، فرضیة وجود رفتار عقلایی مورد تأیید قرار گرفت و دادههای مصرف خانوارهای شهری در خلال سالهای 1344 تا 1381 با یک تابع مطلوبیت نئوکلاسیک قابل تعبیرند.
کلیدواژهها