نویسندگان
1 استاد دانشکده اقتصاد- دانشگاه علامه طباطبایی
2 استاد یار دانشگاه پیام نور
چکیده
نرخ رشد اقتصادی از جمله مواردی است که مورد توجه اغلب نخبگان علم اقتصادی است؛ زیرا نرخ رشد اقتصادی از مهمترین عوامل تأثیرگذار بر رفاه اجتماعی انسانها است. لیکن با وجود اهمیت بسیار زیاد آن، عوامل تعیینکننده نرخ رشد یک کشور هنوز یکی از بزرگترین رازهای اقتصاد است. یکی از مباحث مهم در توضیحدهندگی رشد اقتصادی، استراتژیهای تجاری است. به بیان دیگر، اثر تجارت بر رشد از مباحث مهم ادبیات رشد و تجارت محسوب میشود. در این راستا نظریات مزیت بسیار حایز اهمیت هستند و با بررسی روند تکامل نظرات مزیت، در انتهای دهه 1990 نظریه مزیت رقابتی و رقابتمندی (رقابتپذیری) مطرح شده است. در این پژوهش سعی کردهایم تا با استفاده از یک الگوی رشد درونزا، اثر رقابتمندی بر رشد اقتصادی را مورد بررسی قرار دهیم. در تعیین یک شاخص ترکیبی برای نشاندادن رقابتمندی ضمن توجه به عوامل تعیینکننده آن، به این امر نیز توجه کردهایم که شاخصهای یادشده بر کدامیک از مؤلفههای تابع تولید تأثیر میگذارند. بدینروی پس از معرفی سه شاخص رقابتمندی کار، سرمایه و تکنولوژی، برای 57 کشور جهان در دوره 1995 تا 2003 (که بر اساس تقسیمبندی بانک جهانی به چهار گروه به لحاظ درآمدی تقسیم میشوند)، مدل رشد را با درج این شاخصها پردازش کردهایم. برای برازش مدلها از سه شکل تابع تولید (پیشرفت فنی ضرب شونده در نیروی کار، پیشرفت فنی ضرب شونده در سرمایه فیزیکی و پیشرفت فنی به شکل خنثی هیکس) و روش Panel Data استفادهکردهایم. تمامی مدلها اثر مثبت رقابتمندی بر رشد اقتصادی را مورد تأیید قرارمیدهد.
کلیدواژهها