نویسندگان
1 استاد دانشکده حقوق و علوم سیاسی دانشگاه علامه طباطبائی
2 دانشجوی دکتری روابط بین الملل دانشکده حقوق و علوم سیاسی دانشگاه علامه طباطبائی
چکیده
گسترش بازارهای جهانی و ارتباط روزافزون بین کشورهای مختلف باعث شده است که محیط تجاری بسیاری از فعالیتهای اقتصادی با تغییر و تحولات زیادی روبه رو شود. در این شرایط، مفاهیم دیپلماسی اقتصادی از اهمیت بسزایی برخوردار است، به گونهای که در دوران حاضر ایجاد فضای لازم در سیاست خارجی جمهوری اسلامی ایران از جمله شرایط الزامی بستر تعامل با اقتصاد جهانی را تشکیل داده است. در این مقاله به این سؤال پرداخته میشود که زمینهها، موانع و چالشهای جایگاه دیپلماسی اقتصادی در سیاست خارجی ایران کدامند؟ در پاسخ به پرسش، جایگاه آماری اقتصاد ایران در شاخصهای پنج گانه جهانی شدن اقتصاد یعنی آزادسازی اقتصادی، خصوصیسازی، رقابتپذیری، سرمایهگذاری مستقیم خارجی و گسترش تکنولوژیهای اطلاعاتی و ارتباطی، استخراج شده و براساس نرمافزار Excel و تبدیل آن به نمودار و اطلاعات، تأثیر آن بر کارکرد دیپلماسی اقتصادی تجزیه و تحلیل میگردد. از این رهگذر سعی شده از طریق این شاخصها، چالشهای سهگانه فراروی دیپلماسی اقتصادی یعنی تقابل سیاست و اقتصاد، تقابل دولت و بازیگران غیردولتی و تقابل عرصه داخلی و بینالمللی با نگاه آماری به تصویر کشیده شود و این واقعیت که میان این پنج شاخص و جایگاه دیپلماسی اقتصادی ارتباط مستقیم وجود دارد، تبیین گردد.
کلیدواژهها