نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 عضو هیات علمی گروه اقتصاد بازرگانی ، دانشکده اقتصاد ،دانشگاه علامه طباطبایی

2 گروه اقتصاد بازرگانی، دانشکده اقتصاد، دانشگاه علامه طباطبائی، تهران، ایران

3 دانشیار، گروه اقتصاد بازرگانی، دانشکده اقتصاد، دانشگاه علامه طباطبائی، تهران، ایران

10.22054/ijer.2025.85552.1357

چکیده

در این مطالعه به بررسی رفتار ممانعت از ورود بنگاه‌های خارجی با استفاده از سرمایه‌گذاری راهبردی بنگاه خانگی در نیروی کار تحقیق‌وتوسعه می‌پردازیم. بررسی این مکانیزم به‌عنوان یک مانع درون‌زا برای تجارت آزاد تحت شرایط جاری افزایش تمرکز بازار در سطح بازارهای جهانی بسیار ضروری است. در این راستا، یک چارچوب نظری جامع از طریق تلفیق تئوری‌های تجارت بین‌الملل و سازمانِ صنعتی گسترش دادیم. در این مدل، بررسی می‌کنیم که آیا بنگاه داخلی پس از آزادسازی تجاری ممکن است از هزینه‌های تحقیق‌وتوسعه به‌عنوان مانعی برای ورود رقبای خارجی استفاده می‌کند یا خیر. همچنین به این موضوع می‌پردازیم که چه عواملی احتمال چنین اقدامی را افزایش می‌دهد. این تعامل راهبردی در قالب یک بازی استکلبرگِ «ورود به بازار» فرموله شده است که در آن بنگاه داخلی می‌تواند بین استراتژی استفاده از تحقیق‌وتوسعه برای «ممانعت» از ورود رقیب خارجی و استراتژی «سازش» با رقیب خارجی انتخاب کند. بر اساس نتایج، در شرایط قیمت‌گذاری درون‌زا، ممکن است بنگاه داخلی، با منطقی راهبردی در تحقیق‌وتوسعه سرمایه‌گذاری کند تا هزینه‌های ورود رقبای خارجی را افزایش داده و سود موردانتظار آن‌ها را از بین ببرد. در این میان ما محدوده‌ای در بازارهای با حجم متوسط شناسایی کردیم که در آن بنگاه خانگی با سرمایه‌گذاری در تحقیق‌وتوسعه می‌تواند ورود رقیب خارجی را مسدود کرده و ساختار انحصاری را حفظ کند؛ بنابراین در چنین شرایطی آزادسازی تجاری ممکن است در رسیدن به هدف خود در زمینه کنترل تمرکز بازار ناکام باشد. این یافته‌ها اهمیت لحاظ اندازه بازار در سیاست‌گذاری‌های تجاری برجسته می‌سازند.

کلیدواژه‌ها

موضوعات