سعید مشیری؛ حبیب مروت؛ فرهاد فلاحی؛ محمدرضا اصغری اسکوئی؛ میثم دوستی زاده
چکیده
شناسایی عوامل موثر بر تامین و عرضه برق در ادبیات اقتصادی اهمیت بسیاری دار.د در این مطالعه از یک مدل مبتنی بر عامل برای شبیهسازی بازار عمدهفروشی رقابتی برق ایران و بررسی آثار سناریوهایی که در راستای رقابتی و کارا کردن بازار است، استفاده شده است. به طور مشخص، آثار اجرای دو سناریوی تغییر مکانیزم تسویه بازار و حذف یارانه سوخت بر قیمتهای ...
بیشتر
شناسایی عوامل موثر بر تامین و عرضه برق در ادبیات اقتصادی اهمیت بسیاری دار.د در این مطالعه از یک مدل مبتنی بر عامل برای شبیهسازی بازار عمدهفروشی رقابتی برق ایران و بررسی آثار سناریوهایی که در راستای رقابتی و کارا کردن بازار است، استفاده شده است. به طور مشخص، آثار اجرای دو سناریوی تغییر مکانیزم تسویه بازار و حذف یارانه سوخت بر قیمتهای تعادلی برق، عایدی، سهم بازار و ظرفیت واقعی نیروگاههای با فناوریهای متفاوت، برآورد شده است. نتایج شبیهسازی نشان میدهد قیمتهای برق در ساعت اوج بار به دلیل ورود نیروگاههای با هزینه نهایی بیشتر به شبکه،بیشتر از سایر زمانها است. قیمتها در سناریوی تغییر مکانیزم تسویه کمتر و در سناریوی حذف یارانه سوخت بیشتر از قیمتهای سناریوی پایه هستند که به ترتیب منجر به کاهش و افزایش عایدی نیروگاهها در این دو سناریو میشود. نتایج همچنین نشان میدهد ظرفیت واقعی نیروگاهها و سهم نیروگاههای کاراتر در هردو سناریو نسبت به سناریوی پایه افزایش مییابد.
محمد باقر بهشتی؛ ناصر صنوبر؛ حسن فرزانه کجاباد
دوره 13، شماره 38 ، فروردین 1388، ، صفحه 157-179
چکیده
رقابت در اقتصاد امروزی تبدیل به گفتمان برتر در بازارها شدهاست. رقابت در مفهوم نوین خود تنها شامل رقابت بین بنگاههای حاضر در صنعت نمیشود، بلکه نیروهای رقابتی در مفهوم گسترده خود به پنج نوع نیروی رقابتی تقسیم شده، که یکی از این پنج نیرو، رقابت بنگاههای بالقوه برای ورود به صنعت است. ورود و خروج هر دو از عوامل اساسی فرایند انتخاب ...
بیشتر
رقابت در اقتصاد امروزی تبدیل به گفتمان برتر در بازارها شدهاست. رقابت در مفهوم نوین خود تنها شامل رقابت بین بنگاههای حاضر در صنعت نمیشود، بلکه نیروهای رقابتی در مفهوم گسترده خود به پنج نوع نیروی رقابتی تقسیم شده، که یکی از این پنج نیرو، رقابت بنگاههای بالقوه برای ورود به صنعت است. ورود و خروج هر دو از عوامل اساسی فرایند انتخاب بازار بوده که به بازسازی و تحول در صنعت منجر میشود. همچنین، ورود و خروج دو جنبه اجتنابناپذیر فرایند رقابتی پویای بازار است که به رشد بنگاههای کارا و سقوط بنگاههای ناکارامد منجرمیشود. در این پژوهش به تجزیه و تحلیل عوامل مؤثر بر ورودی خالص برای کدهای ISIC چهار رقمی صنعت ایران در دوره 1374-1382 میپردازیم. با توجه به مطالعات تجربی صورتگرفته در اقتصادصنعتی، عوامل مؤثر بر ورودی خالص در قالب مدل ساختار- رفتار- عملکرد را بهعلاوه عوامل کلان تأثیرگذار بر ورودی خالص تقسیم کرده و با استفاده از روش دادههای تلفیقی به برآورد مدل پرداختهایم. نتایج برآورد مدل نشاندهنده اهمیت موانع در جلوگیری از ورود بنگاهها به صنعت و همچنین اهمیت فضای کلان اقتصادی کشور در شکلگیری بنگاههای جدید است. موانع ورود به صنعت هم شامل اندازه بهینه بالای بنگاههای موجود و نیاز به سرمایه و هم شامل موانعی مانند داراییهای ناملموس است. همچنین، رشد و سودآوری صنعت به عنوان یک عامل جذبکننده بنگاههای جدید در بخش صنعت ایران عمل میکند.