رفاه، فقر و توزیع درآمد
فاطمه بزازان
چکیده
فقر مقولهای جهانی است که همه کشورها اعم از در حال توسعه و توسعه یافته نسبت به آن نگرانی دارند. قدم اول مبارزه با فقر و رفع نگرانی، سنجش و آگاهی از اثر سیاستهای اقتصادی بر میزان فقر است. با در نظر گرفتن این موضوع، هدف مقاله حاضر، سنجش اثربخشی گردشگری خارجی بر شاخصهای سهگانه فقر: فقرسرشمار، شکاف فقر و شاخص FGT با استفاده از ماتریس ...
بیشتر
فقر مقولهای جهانی است که همه کشورها اعم از در حال توسعه و توسعه یافته نسبت به آن نگرانی دارند. قدم اول مبارزه با فقر و رفع نگرانی، سنجش و آگاهی از اثر سیاستهای اقتصادی بر میزان فقر است. با در نظر گرفتن این موضوع، هدف مقاله حاضر، سنجش اثربخشی گردشگری خارجی بر شاخصهای سهگانه فقر: فقرسرشمار، شکاف فقر و شاخص FGT با استفاده از ماتریس حسابداری اجتماعی رویکرد ضرایب فزاینده قیمت ثابت برای نخستین بار است. به این منظور، از ماتریس حسابداری اجتماعی سال 1390، اطلاعات مربوط به درآمد گردشگران خارجی سال 2018 و شاخصهای فقر سرشمار، شکاف فقر و شاخص FGT استفاده شده است. نتایج تحقیق نشان میدهد که ورود گردشگر خارجی از کانال رشد تولید موجب کاهش فقر در ایران میشود. اثر کاهش فقر خانوارهای روستایی بیشتر از خانوارهای شهری است. همچنین بالاترین سهم در کاهش فقر خانوارهای شهری و روستایی براساس شاخصهای سهگانه فقر به ترتیب در بخش کشاورزی (با توجه به شاخص فقر سرشمار)، هتل و رستوران و صنعت و ساخت و حملونقل (با توجه به شاخص شکاف فقر) و هتل و رستوران، صنعت و حملونقل (با توجه به شاخص فوستر، گریر و توربک) است. پایینترین سهم نیز مربوط به بخشهای فعالیتهای مالی، بیمه و آموزش است. بنابراین، هرگونه اقدام در راستای توسعه گردشگری دستاورد اجتماعی- اقتصادی مناسبی ارزیابی میشود.
سهیلا پروین؛ مریم مستعلی پارسا
چکیده
حذف یارانههای فراگیری مانند سوخت یا تغییر شکل در نظام پرداخت آن آثار متفاوتی بر گروههای مختلف جامعه دارد. هدفمندی میتواند از آثار نامطلوب این سیاست بکاهد. با توجه به آسیبپذیری خانوارهای زنسرپرست، معیار جنسیتی میتواند معیار مشخصی برای تفکیک گروههای هدف باشد. آمارها نشان میدهد در خانوارهای زنسرپرست، بهدلیل محدودیتها ...
بیشتر
حذف یارانههای فراگیری مانند سوخت یا تغییر شکل در نظام پرداخت آن آثار متفاوتی بر گروههای مختلف جامعه دارد. هدفمندی میتواند از آثار نامطلوب این سیاست بکاهد. با توجه به آسیبپذیری خانوارهای زنسرپرست، معیار جنسیتی میتواند معیار مشخصی برای تفکیک گروههای هدف باشد. آمارها نشان میدهد در خانوارهای زنسرپرست، بهدلیل محدودیتها و موانع بازار کار برای این گروه، ابعاد فقر گستردهتر است. بخش مهمی از این امر ناشی از سطح بالای بیکاری در این گروه از خانوارها میباشد. به همین دلیل در هدفمندی یارانهها لازم است سهمیه بیشتری به این خانوارها اختصاص یابد. این مطالعه بر پایه ماتریس حسابداری اجتماعی سالهای 1388 و 1390 ، که برای این منظور بهنگام گردیدهاند، آثار اجرای فاز اول هدفمندی را برای این گروه مورد بررسی قرار داده است. نتایج، تأکید بر آسیبپذیرتر بودن خانوارهای زنسرپرست دارد. در عین حال تغییرات شاخص هزینه زندگی خانوار زنسرپرست روستایی، بیش از خانوار زنسرپرست شهری بوده است. بر اساس نتایج، متوسط کل شاخص هزینه زندگی خانوارها از 055/0 واحد در سال 1388 به 048/0 واحد در سال 1390 کاهش یافته است. این ارقام برای خانوار زنسرپرست برای سالهای 1388 و 1390 بهترتیب برابر با 07/0 و 046/0 است. کاهش بیشتر این شاخص در خانوارهای زنسرپرست بیانگر فقر بیشتر آنهاست.
یعقوب اندایش؛ سید کمال صادقی؛ زهرا کریمی تکانلو؛ محمد علی متفکرآزاد؛ حسین اصغرپور
چکیده
هر کشوری با توجه به موقعیت زیستی آن ظرفیتی در جذب آلایندهها دارد. با افزایش تولید، جمعیت و مصرف مستقیم و غیرمستقیم انرژیهای فسیلی، انتشار آلایندهها از جمله دیاکسید کربن افزایش یافته و اثرات مخربی به محیط زیست وارد مینماید. بهطوریکه موجب عدم تعادل در گازهای گلخانههای، گرمتر شدن زمین، تغییرات اقلیمی و آب هوایی و به خطر ...
بیشتر
هر کشوری با توجه به موقعیت زیستی آن ظرفیتی در جذب آلایندهها دارد. با افزایش تولید، جمعیت و مصرف مستقیم و غیرمستقیم انرژیهای فسیلی، انتشار آلایندهها از جمله دیاکسید کربن افزایش یافته و اثرات مخربی به محیط زیست وارد مینماید. بهطوریکه موجب عدم تعادل در گازهای گلخانههای، گرمتر شدن زمین، تغییرات اقلیمی و آب هوایی و به خطر افتادن زندگی انسانها و جانداران شده است. بسته به اینکه بخشهای تولیدی و خانوارها به چه صورت از کالاها و خدمات و با چه نوع تکنولوژی استفاده نمایند بُعد اثرات مخرب میتواند متفاوت باشد. ردپای بوم شناختی کربن روشی برای سنجش اثر انسانها بر انتشار کربن است. این پژوهش با هدف سنجش ردپای کربن خانوارها در تلاش است به این سؤالات پاسخ دهد: ردپای بوم شناختی کربن دهکهای خانوارها به تفکیک دهکهای شهری و روستایی چه مقدار است؟ کدام دهکها ردپای بوم شناختی کربن بیشتری دارند؟ در کل خانوارها چند درصد از کل ردپای بوم شناختی کربن در کشور را تشکیل میدهند؟ و سرانه ردپای بوم شناختی کربن هر نفر در هر دهک چقدر است؟ روش بکارگرفته شده مبتنی بر ماتریس حسابداری اجتماعی سال1390 میباشد. یافتههای تحقیق حاکی از آن است که در سال 1390 کل ردپای خالص مستقیم و غیرمستقیم کربن در کشور 517 میلیون تن است که سهم خانوارها 64 درصد و مابقی مربوط به مصرفی نهایی دولت، صادرات و سایر مصارف است. ردپای خانوارهای شهری بیشتر از خانوارهای روستایی و دهکهای بالای درآمدی بیشتر از سایر دهکها است. دهک دهم شهری 11 برابر دهک اول، دهک دهم روستایی 9 برابر دهک اول و دهک دهم شهری 4 برابر دهک دهم روستایی ردپای کربن بهجای گذاشتهاند. سرانه ردپای کربن یک ایرانی 4429 کیلوگرم در سال است بهطوریکه یک نفر در دهک اول شهری 1124 کیلوگرم، دهک دهم شهری 17134 کیلوگرم، دهک اول روستایی 965 کیلوگرم و دهک دهم روستایی 9803 کیلوگرم در سال ردپای کربن بهجای میگذارند. با توجه به یافتههای فوق میتوان گفت که افراد با درآمد بیشتر ردپای کربن بیشتری در اقتصاد ایران از خود بهجای میگذارند.
علی اصغر بانوئی
دوره 7، شماره 23 ، تیر 1384، ، صفحه 95-117
چکیده
در این مقاله ضرایب فزاینده تولید و ضرایب فزاینده درآمد خانوارها برحسب درآمد کل و توزیع درآمد (خانوارهای شهری و خانوارهای روستایی) در هفت بخش اصلی اقتصاد کشور در قالب چهارماتریس حسابداری اجتماعی (سالهای 1349، 1352، 1375 و 1379) محاسبه می شوند.نتایج گویای این واقعیت است که اتحاذ سیاستهای توسعه و گسترش بخشهای اقتصادی در سالهای مورد بررسی نابرابری ...
بیشتر
در این مقاله ضرایب فزاینده تولید و ضرایب فزاینده درآمد خانوارها برحسب درآمد کل و توزیع درآمد (خانوارهای شهری و خانوارهای روستایی) در هفت بخش اصلی اقتصاد کشور در قالب چهارماتریس حسابداری اجتماعی (سالهای 1349، 1352، 1375 و 1379) محاسبه می شوند.نتایج گویای این واقعیت است که اتحاذ سیاستهای توسعه و گسترش بخشهای اقتصادی در سالهای مورد بررسی نابرابری توزیع درآمد نهادی (خانوارها) را در پی داشته و به نظر می رسد در آینده نیز تداوم یابد. با این حال مشاهده می شود که توسعه بخشهای کشاورزی و صنایع وابسته به کشاورزی می توانند آثارمثبتی برروند توسعه اقتصاد کشور داشته باشند، هر چند توسعه بخشهای مذکور شکاف درآمدی کمتری نسبت به سایر بخشها در اقتصاد ایجاد می کنند؛ متضمن برابری توزیع درآمد نخواهد بود. یافته ها مهر تاییدی است بر پژوهشهای قبلی که پایه های آماری آنها را ماتریس حسابداری اجتماعی سال 1375 تشکیل می دهد. کلیه نتایج به قیمت جاری است. طبیعی است محاسبه آنها به قیمت ثابت می تواند تصویر دقیق تری از ساز و کار اقتصاد ایران را به دست دهد؛ هر چند به نظر می رسد که محاسبه ماتریسهای حسابداری اجتماعی به قیمت ثابت در آینده نزدیک در ایران دور از انتظار نباشد.
خسرو پیرائی؛ بیت ا.. اکبری مقدم
دوره 7، شماره 22 ، فروردین 1384، ، صفحه 1-30
چکیده
روش تعادل عمومی در مقابل تعادل جزیی مزایا و معایبی دارد که به نظر می رسد مزایای آن بیشتر است و به همین دلیل در دهه اخیر تلاش قابل توجهی صورت گرفته تا تاثیر سیاست های اقتصادی دریک مدل تعادل عمومی محاسباتی (CGE) مورد بررسی قرار گیرد.در این مدل ها به طورکلی معادلات به سه بخش تقسیم می شوند: سود صفر در کلیه بخش ها، تعادل در بازار کالا و نهاده، ...
بیشتر
روش تعادل عمومی در مقابل تعادل جزیی مزایا و معایبی دارد که به نظر می رسد مزایای آن بیشتر است و به همین دلیل در دهه اخیر تلاش قابل توجهی صورت گرفته تا تاثیر سیاست های اقتصادی دریک مدل تعادل عمومی محاسباتی (CGE) مورد بررسی قرار گیرد.در این مدل ها به طورکلی معادلات به سه بخش تقسیم می شوند: سود صفر در کلیه بخش ها، تعادل در بازار کالا و نهاده، تعادل در درآمد و هزینه. دراین مقاله تلاش شد تا با استفاده از روابط متعارف علم اقتصاد خرد و کلان (مانند توابع تولید، هزینه و ...) اقتصاد ایران به شکل یک مدل تعادل عمومی محاسباتی شبیه سازی شده و با تکنیک مسایل ترکیبی مختلط (MCP) و استفاده از نرم افزار GAMS نتایج موردنظر حاصل شود.هدف این مقاله بررسی اثر کاهش یارانه بخش کشاورزی (فعالیت زراعت) و تغییر در نرخ مالیات بر کار، بر سطح تولید بخشی و درآمد خانوار روستایی و شهری است. اطلاعات مورد نیاز بخش های مختلف مقاله از ماتریس حسابداری اجتماعی سال 1375ایران (که در حال حاضر دارای اعتبار لازم برای این روش مدل سازی است)، استخراج شد.نتایج به دست آمده بیانگر این واقعیت است که کاهش یارانه بخش کشاورزی (فعالیت زراعت) بر تولید کلیه بخش ها اثر منفی خواهد گذاشت (البته این اثر از نظر درصدی در بخش کشاورزی بیشتر از سایر بخش ها است) این سیاست بر درآمد شهری و روستایی نیز اثر منفی داشته و نکته قابل توجه این است که با کاهش به اندازه کافی دریارانه (در شرایط حدی) کاهش در درآمد شهری و روستایی (از نظر درصدی) به یکدیگر همگرا هستند. وضعیت مشابهی درتغییر مالیات بر کار وجود دارد. افزایش مالیات بر کار بر تولید کلیه بخش ها اثر منفی دارد، اما کاهش آن اثر مثبت چندانی ایجاد نمی کند
علی اصغر بانویی
دوره 5، شماره 14 ، فروردین 1382، ، صفحه 113-136
چکیده
The Social Accounting Matrix (SAM) and its related models were designed to circumvent many restrictions inherent in the National Accounting practices. The goal was quantitative and simultaneous analysis of economics and social problems facing many of developing countries. Iran was the first country to adopt this accounting system. In the fifth plan of Iranian economy in 1973, the senior consultant from the International Labor Organization (ILO)proposed guideline for Iranian planners. The Iranian experience was carefully expanded to include other countries of the world by the same organization. ...
بیشتر
The Social Accounting Matrix (SAM) and its related models were designed to circumvent many restrictions inherent in the National Accounting practices. The goal was quantitative and simultaneous analysis of economics and social problems facing many of developing countries. Iran was the first country to adopt this accounting system. In the fifth plan of Iranian economy in 1973, the senior consultant from the International Labor Organization (ILO)proposed guideline for Iranian planners. The Iranian experience was carefully expanded to include other countries of the world by the same organization. The result of this experience in Iran was numerous books and articles that were published in internationally reputed journals.The debate that followed paved the way for development of a system of national account with a domestic flavor. Two of the main results of these intellectual challenges were the complete revision of the System of National Accounts of 1968 in which the importance of the role of meso level accounting, and the applications of Theory of General Equilibrium were recognized. While the Iranian experience had a tremendous effect at the international level, in Iran, it was forgotten by the academia for over two decades.The design of meso level accounting system in the form of social accounting matrix is the second experiment in Iran which is based on the experience of other countries and United Nation System of National Accounts (1993). The SAM for Iran is presented in three levels of aggregation: The Macro SAM, which has 10 rows and columns, The Meso SAM which has 33 rows and columns, and finally the Micro SAM which has 94 rows and columns. In this article the circular flow of Iranian economy for 1996 based on Meso SAM is presented.
نورالدین شریفی؛ محمد علیزاده
دوره 4، شماره 13 ، بهمن 1381، ، صفحه 33-56
چکیده
به منظور بررسی تاثیر انواع مخارج دولت بر متغیرهای اقتصادی، مطالعات زیادی با روش های گوناگون انجام شده است. اما این مقاله، اثر انواع مخارج دولت را با استفاده از ماتریس حسابداری اجتماعی (SAM) بر متغیرهای اقتصادی استان گلستان بررسی می کند. برای این منظور، با استفاده از تحلیل ضرایب ماتریس حسابداری اجتماعی سال 1372، تاثیر مخارج جاری و عمرانی ...
بیشتر
به منظور بررسی تاثیر انواع مخارج دولت بر متغیرهای اقتصادی، مطالعات زیادی با روش های گوناگون انجام شده است. اما این مقاله، اثر انواع مخارج دولت را با استفاده از ماتریس حسابداری اجتماعی (SAM) بر متغیرهای اقتصادی استان گلستان بررسی می کند. برای این منظور، با استفاده از تحلیل ضرایب ماتریس حسابداری اجتماعی سال 1372، تاثیر مخارج جاری و عمرانی دولت در این استان بر تولید، ارزش افزوده و اشتغال ایجاد شده به تفکیک بخش های مختلف اقتصادی منطقه مورد مطالعه قرار می گیرد.از مزیت های استفاده از این روش، امکان مطالعه اثر مخارج دولت بر متغیرهای کلان اقتصادی منطقه به تفکیک بخش ها است. نتایج حاصل نشان می دهد که مخارج دولت در بخش های خدمات عمومی و ماشین آلات نسبت به سایر بخش ها، موجب تحرک بیشتری در اقتصاد منطقه شده است. همچنین، مخارج جاری دولت در مقایسه با مخارج عمرانی آن، ارزش افزوده بیشتری را در سطح منطقه ایجاد کرده است.