برنامه ریزی و بودجه
حمیدرضا قاسمی؛ علی عرب مازار یزدی؛ رضا زمانی
چکیده
در رویکرد نهادگرایی جدید پیچیدگیهای نظام بودجهریزی ریشه در تطور تاریخی شکلگیری آن دارد. شناخت این تطور تاریخی از منظر نهادها و سازمانها فهم پیچیدگیهایی را که امروز نظام بودجهریزی کشور با آن روبهرو است آسانتر کرده است. این پژوهش با استفاده از رهیافت نظمهای اجتماعی و تکیه بر سه عنصر نهادها، سازمانها و کنترل خشونت به ...
بیشتر
در رویکرد نهادگرایی جدید پیچیدگیهای نظام بودجهریزی ریشه در تطور تاریخی شکلگیری آن دارد. شناخت این تطور تاریخی از منظر نهادها و سازمانها فهم پیچیدگیهایی را که امروز نظام بودجهریزی کشور با آن روبهرو است آسانتر کرده است. این پژوهش با استفاده از رهیافت نظمهای اجتماعی و تکیه بر سه عنصر نهادها، سازمانها و کنترل خشونت به بررسی نظام بودجهریزی ایران در فاصله سالهای انقلاب مشروطه تا پایان سلسله قاجار پرداخته است. در این دوره تصویب قانون اساسی، نظامنامه داخلی مجلس، قانون تشکیل وزارت مالیه، قانون محاسبات عمومی، قانون دیوان محاسبات و نگارش قانون بودجه و همچنین پیشبینیپذیرتر شدن نحوه تامین منابع و تخصیص هزینهها با محدود کردن دوره عمل بودجه انجام گرفته است. همچنین بررسی حساب وزرا، جلوگیری از انتقالات غیرقانونی، تهیه و تفریغ بودجه، افزایش قدرت وصول مالیات، ساماندهی خزانه کل کشور و ممنوعیت مقرر شدن مالیات بر اثر نظر شخصی و ارائه روشهای اجرایی مرتبط با نظام بودجهریزی همچنین تشکیل مجلس، کمیسیون بودجه مجلس، دیوان محاسبات، وزارت مالیه و کمیسیون رسیدگی به دخل و خرج وزارتخانهها به بهبود کیفیت نهادها و افزایش سازمانهای قراردادی با عمر دائمی در نظام بودجهریزی انجامیده که این امر باعث کنترل خشونت شده است. با بررسی نظام بودجهریزی، گروههای عضو ائتلاف غالب در دوره مورد بررسی را شاهزادگان، اشراف، اعیان، علما ، تجار، مالکان، طبقه روشنفکر و دولتهای روس و انگلیس تشکیل میدادند. بررسی نهادها، سازمانها و کنترل خشونت نشان میدهد که نظام بودجهریزی از نظم دسترسی محدود شکننده به نظم دسترسی محدود پایه در این دوره گذار کرده است.
علی عرب مازار یزدی؛ تیمور محمدی؛ عاطفه تکلیف؛ رضا جلال پناهی
چکیده
در مدل رشد محدودشده تراز پرداختها، متغیرهای تقاضا از جمله صادرات و واردات حد رشد اقتصادی در بلندمدت را تعیین میکنند. با توجه به نقش صادرات نفت و منابع ارزی ناشی از آن در اقتصادکشورهای تولیدکننده نفت، کاربرد و مقایسه نتایج حاصل از فرمهای پایه و گسترده مدل تیروال در کشورهای در حال توسعه نفتی هدف این مطالعه است. برای این منظور،دو ...
بیشتر
در مدل رشد محدودشده تراز پرداختها، متغیرهای تقاضا از جمله صادرات و واردات حد رشد اقتصادی در بلندمدت را تعیین میکنند. با توجه به نقش صادرات نفت و منابع ارزی ناشی از آن در اقتصادکشورهای تولیدکننده نفت، کاربرد و مقایسه نتایج حاصل از فرمهای پایه و گسترده مدل تیروال در کشورهای در حال توسعه نفتی هدف این مطالعه است. برای این منظور،دو گروه کشورهای در حال توسعه نفتی با توجه به متوسط تولید روزانه نفت در نظر گرفته شدهاند؛ گروه اول، شامل کشورهای ایران، عربستان، ونزوئلا و مکزیک و در گروه دوم، شامل کشورهای مصر، الجزایر، نیجریه و اندونزی میشود. کششهای درآمدی و قیمتی واردات و صادرات و وجود همانباشتگی با استفاده از مدل ARDL و آزمون کرانههای پسران و شین، همچنین محاسبه کششها با روش کالمن فیلتر مورد بررسی قرار گرفت. سپس رشد محدود شده در فرمهای مختلف برای دورههای همپوش 10 ساله در دوره زمانی 2016-1960 محاسبه و درنهایت اعتبار قانون تیروال آزمون شده است. نتایج بیانگر عدم تایید قانون تیروال در اغلب کشورهای در حال توسعه است. کمتر بودن رشد واقعی از رشد محدود شده تراز پرداختها در اقتصادهایی از جمله ایران را میتوان به عواملی مانند نرخ پایینتر رشد جریان ورودی سرمایه نسبت به نرخ رشد حجم صادرات و اثر مثبت درآمد خارجی بر رشد محدود شده تراز پرداختها نسبت داد. این نتیجه که وضعیت ترازپرداختها محدودکننده رشد اقتصادی ایران نبوده است، تاییدی بر این دیدگاه است که بهبود رشد اقتصادی ایران در بلندمدت منوط به بهبود وضعیت طرف عرضه است.