نویسندگان
1 دانشیار گروه اقتصاد، دانشکده علوم اقتصادی و اداری، دانشگاه مازندران
2 کارشناس ارشد اقتصاد دانشگاه مازندران
چکیده
از دهه 1970 میلادی به بعد نظریهپردازان اقتصاد سیاسی بینالملل[1]، نقش عناصر داخلی از جمله گروههای فعال داخلی، سیاستها و شاخصهای کلان اقتصادی را بر روند شکلگیری سیاستهای حمایتی مورد تأکید قرار دادهاند و بررسیهای تجربی نیز غالباً دیدگاه آنها را مورد تأیید قرار داده است. پژوهش حاضر با بکارگیری دادههای تابلویی طی دوره زمانی 1386-1380 و در چارچوب فرضیه درونزایی حمایت[2]، به بررسی عوامل تعیینکننده حمایت تعرفهای برای صنایع کارخانهای ایران میپردازد. در چارچوب ادبیات اخیر و با توجه به تعداد کم مطالعات بینالمللی درباره موضوع تحقیق، به ویژه درخصوص اثر تجارت درون صنعت بر حمایتهای تعرفهای، این مطالعه در کنار متغیرهای مؤثر بر حمایتهای تعرفهای، به بررسی اثر تجارت درون صنعت به تفکیک انواع آن نیز پرداخته است.نتایج حاکی از آن است که عواملی نظیر ارزش افزوده و نسبت تولید به واردات در تعیین حمایتهای تعرفهای صنایع کارخانهای ایران مؤثرند. همچنین، تجارت درون صنعت کل، افقی و عمودی اثر منفی و معنادار بر حمایت تعرفهای صنایع کارخانهای ایران دارند. بر این اساس پیشنهاد میشود ضمن توسعه تجارت درون صنعت و رقابتی کردن فضای تجاری، فعالیت صنایع داخلی در هر دو بازار خارجی و داخلی گسترش یابد.
[1]. International Political Economy
[2]. Endogenous Protection Hypothesis
کلیدواژهها