بررسی مزیت نسبی محصولات صادراتی صنعت پتروشیمی ایران

ابوالقاسم مهدوی؛ مهران ملکشاهیان

دوره 6، شماره 21 ، بهمن 1383، ، صفحه 91-113

چکیده
  یکی از عوامل موثر در شناخت توانمندی های صادراتی یک کشور برای اتخاذ سیاست های مناسب در آن راستا، وجود مزیت نسبی در تولید و صادرات کالا است. به طور ساده عقیده بر این است که کشورها به دلیل وجود مزیت نسبی در تولید کالاها وارد صحنه تجارت خارجی شده است و در سطح بین المللی به مبادله کالا می پردازند.برای اندازه گیری مزیت نسبی، معیارهای متفاوتی ...  بیشتر

ارایه سیستم هشدار پیش از موعد برای بحران های مالی در اقتصاد ایران

مرتضی نادری

دوره 5، شماره 17 ، بهمن 1382، ، صفحه 147-174

چکیده
  به دلیل تاثیر منفی بحران های مالی بر عملکرد بخش واقعی اقتصادها و نیز پیامدهای رکودی متعاقب آن، اخیرا پپیش بینی بحران های مالی مورد توجه پژوهشگران اقتصادی قرار گرفته است. وقوع بحران مالی شرق آسیا در سال 1997 و احتمال بروز این بحران ها در فرایند جهانی شدن اقتصادها طی سالهای آینده، پژوهشگران اقتصادی را وادار کرده است که به موضوع ...  بیشتر