Document Type : Research Paper

Authors

1 Assistant Professor, Econometrics, Tabriz University, Tabriz, Iran.

2 M.A, Economic Development and Planning, Tabriz University, Tabriz, Iran

3 M.A, Planning and Analysis of Economic Systems, Islamic Azad University of Tehran, Science and Research Branch, Tehran, Iran.

Abstract

Considering the role of creativity, innovation and entrepreneurship in economic growth and development, addressing these issues can be of particular importance. Particularly, the effect of these variables on economic growth is ambiguous and the need for empirical examination of this relationship seems to be necessary. Some studies, including Schumpeter (1947) and Roemer (1986), have highlighted the prominent role of entrepreneurship and innovation in the process of economic growth. The main purpose of this study is to investigate the effect of innovation (patent index) and entrepreneurship on the economic growth of selected countries, using GLS estimation method. For this purpose, data from 20 selected countries during the period 2001-2015 and the panel data approach have been used. The results of the model indicate that these two variables have a positive and significant effect on economic growth in the above countries ؛So that 1 percent increase in the rate of entrepreneurship and innovation (the number of patents registered) resulted in an increase of 13 and 4 percent, in the growth rate of these countries, respectively. Therefore, in the present study, creating an efficient innovation and entrepreneurship system is considered necessary to achieve appropriate economic growth.

Keywords

احمدپور داریانی، محمود (1383). کارآفرینی، تعاریف، نظریات و الگوها. تهران: انتشارات شرکت پردیس.
احمدپور داریانی، محمود و مقیمی، محمد (1391). مبانی کارآفرینی. تهران: انتشارات فراندیش.
احمدپور داریانی، محمد و عرفانیان، امیر (1386). نقش و جایگاه کارآفرینی در نیل به رشد و توسعه اقتصادی. مجله اقتصادی، سال هفتم، شماره‌های 69 و 70،  22- 5.
الوانی، مهدی، بودلایی، حسن و قریب‌گرکانی، مونا (1390). چالش‌ها و پیشنهادها (راهکارها) در توسعه مفهوم کارآفرینی. فصلنامه تخصصی پارکها و مراکز رشد، سال هشتم، شماره 29،  46-35.
تودارو، مایکل (1378). توسعه اقتصادی در جهان سوم. ترجمه غلامعلی فرجادی. چاپ هشتم. تهران: موسسه عالی پژوهش در برنامه‌ریزی و توسعه.
دیوسالار، سمانه و بزرگی، فرشاد (1391). بررسی کارآفرینی در رشد اقتصادی و توسعه پایدار. کنفرانس ملی کارآفرینی، مدیریت کسب ‌وکارهای دانش‌بنیان. دانشگاه مازندران و ستاد خدمات اقتصادی و برنامه‌ریزی، مازندران.
ربیعی، مهناز (1388). اثر نوآوری و سرمایه انسانی بر رشد اقتصادی در ایران. مجله دانش و توسعه، سال شانزدهم، شماره 26،  142-122.
رمضانیان باجگیران، نوا، سلیمی‌فر، مصطفی، ناجی‌میدانی، علی‌اکبر و سلیمی‌فر، محمد (1396).  بررسی رابطه علّیت و تاثیر نوآوری بر رشد اقتصادی در کشورهای منتخب مِنا، دو اقتصاد پولی و مالی، سال بیست و چهارم.، شماره 13، 22-40.
سوری، علی (1395)، اقتصاد سنجی پیشرفته (جلد 2) همراه با کاربردEviews & Stata.   چاپ  پنجم. تهران: فرهنگ‌شناسی.
شوقی، بهزاد و شفیقی، فاطمه (1389)، نقش خلاقیت و نوآوری در کارآفرینی، اولین کنفرانس بین‌المللی مدیریت، نوآوری و کارآفرینی، بهمن،  1- 29. دانشگاه آزاد اسلامی واحد ساوه.
شهبازی، کیومرث، حسن‌زاده، اکبر و جعفرزاده، بهروز (1393). بررسی تاثیر کارآفرینی و
             نوآوری بر رشد اقتصادی (رهیافت داده‌های تابلویی). دو فصلنامه نوآوری ارزش‌آفرینی، سال دوم، شماره 5،  43-54.
محمدزاده، پرویز، ممی‌پور، سیاب و فشاری، مجید (1392). کاربرد نرم‌افزار Stata  در اقتصاد سنجی. تهران: نور علم.
محمدزاده، پرویز، عبدی، حسن ، بهبودی، داود و بهشتی، محمدباقر (1396). عوامل کلیدی موثر بر موفقیت کارآفرینان با استفاده  از مدل‌های گسسته لاجیت و پروبیت. فصلنامه علمی- پژوهشی مطالعات اقتصادی کاربردی ایران، سال 6، شماره 24،  153- 175.
موسوی، سید صالح اکبر، حقیقت، جعفر و سلمانی بی‌شک، محمدرضا (1394). تاثیر سرمایه انسانی بر رشد اقتصادی در ایران (رویکرد غیرخطی). فصلنامه پژوهشهای اقتصادی ایران، سال بیستم، شماره 63،  121-144.
ناهید، مجتبی (1388).چیستی و چرایی کارآفرینی و کارآفرینی سازمانی در یک نگاه. بررسی‌های بازرگانی، سال هفتم، شماره 24،  39-58.
نصیری‌اقدم، علی، دهقان طرزجانی، علیرضا، رضایی، علی و بیک محمدلو، حسن (1390). تاثیر نوآوری بر رشد اقتصادی (مطالعه موردی کشورهای منتخب). فصل‌نامه علمی- پژوهشی تحقیقات مدیریت آموزشی، سال سوم، شماره 1، 182-160.
هورتا دسوتو، خئسوس (1394). اقتصاد مکتب اتریش، نظم بازار و خلاقیت کارآفرینانه. ترجمه محمود متوسلی و مهرزاد سعیدی کیا. تهران: نشرچشمه.
Acs, Z. J., Audretsch, D. B., Braunerhjelm, P., & Carlsson, B. (2004). The missing link: The knowledge filter and entrepreneurship in endogenous growth.
Alegre, J., & Chiva, R. (2008). Assessing the impact of organizational learning capability on product innovation performance: An empirical test. Technovation, 28(6), 315-326.
Bajzikova, L., Sajgalikova, H., Wojcak, E., & Polakova, M. (2014). Dynamics of changes toward knowledge-based economy in Slovak SMEs. Procedia-Social and Behavioral Sciences, 150, 637-647.
Bull, I., & Willard, G. E. (1993). Towards a theory of entrepreneurship. Journal of business venturing, 8(3), 183-195
Butler, E. (2010). Austrian economics: A primer. Adam Smith Inst.
Choi, B., Poon, S. K., & Davis, J. G. (2008). Effects of knowledge management strategy on organizational performance: A complementarity theory-based approach. Omega, 36(2), 235-251.
Druker, P. F. (1998). Effective management. Economic problems and optimal solutions: transl. from English by M.
Easterly, W. (2002). The elusive quest for growth: economists' adventures and misadventures in the tropics. MIT press
Fritsch, M., & Mueller, P. (2004). Effects of new business formation on regional development over time. Regional Studies, 38(8), 961-975.
Galindo, M. Á., & Méndez, M. T. (2014). Entrepreneurship, economic growth, and innovation: Are feedback effects at work?. Journal of business research, 67(5), 825-829.
Global Entrepreneurship Monitor (2017), Entrepreneurial Behaviour and Attitudes, http:// www.gemconsortium.org/data/key-aps.
Kim, Y. K., Lee, K., Park, W. G., & Choo, K. (2012). Appropriate intellectual property protection and economic growth in countries at different levels of development. Research policy, 41(2), 358-375.
Lin, S. F., Miao, Q., & Nie, K. (2012). A case study on entrepreneurship for sustained innovation. African Journal of Business Management, 6(2), 493-500.
Lucas Jr, R. E. (1988). On the mechanics of economic development. Journal of monetary economics, 22(1), 3-42.
Mohr, L. B. (1969). Determinants of innovation in organizations. American political science review, 63(1), 111-126.
Mortensen, D. T., & Pissarides, C. A. (1998). Technological progress, job creation, and job destruction. Review of Economic dynamics, 1(4), 733-753.
Pece, A. M., Simona, O. E. O., & Salisteanu, F. (2015). Innovation and economic growth: An empirical analysis for CEE countries. Procedia Economics and Finance, 26, 461-467.
Rebelo, S. (1991). Long-run policy analysis and long-run growth. Journal of political Economy, 99(3), 500-521.
Romer, P. M. (1986). Increasing returns and long-run growth. Journal of political economy, 94(5), 1002-1037.
Romer, P. M. (1990). Endogenous technological change. Journal of political Economy, 98(5, Part 2), S71-S102.
Prieger, J. E., Bampoky, C., Blanco, L. R., & Liu, A. (2016). Economic growth and the optimal level of entrepreneurship. World Development, 82, 95-109.
Sachs, J. D., & Snowdon, B. (2005). A Global Compact to End Poverty: Jeffrey Sachs on stabilisation, transition and weapons of mass salvation.
Schumpeter, J. A. (1982). The theory of economic development: An inquiry into profits, capital, credit, interest, and the business cycle (1912/1934). Transaction Publishers.–1982.–January, 1, 244.
Schumpeter, J. A. (1939). Business cycles (Vol. 1, pp. 161–174). New York: McGraw
Schumpeter, J. A. (1947). Theoretical problems of economic growth. The Journal of Economic History, 7(S1), 1-9.
Smith, A. (1776). An inquiry into the nature and causes of the wealth of nations: Volume One. London: printed for W. Strahan; and T. Cadell, 1776.
Solow, R. M. (1956). A contribution to the theory of economic growth. The quarterly journal of economics, 70(1), 65-94.
Stevenson, H. H., & Gumpert, D. E. (1987). THe Heart of Entrepreneurship: Harvard Business Review. 2(4), 483.
Sulistyo, H. (2016). Innovation capability of SMEs through entrepreneurship, marketing capability, relational capital and empowerment. Asia Pacific Management Review, 21(4), 196-203.
Tülüce, N. S., & Yurtkur, A. K. (2015). Term of strategic entrepreneurship and Schumpeter's creative destruction theory. Procedia-Social and Behavioral Sciences, 207, 720-728.
Ülkü, H. (2004). R&D, innovation, and Economic Growth: An Empirical Analysis (No. 4-185). International Monetary Fund.
Vivarelli, M., & Pianta, M. (Eds.). (2000). The employment impact of innovation: evidence and policy (pp. 1-216). London: Routledge
Wennekers, S., & Thurik, R. (1999). Linking entrepreneurship and economic growth. Small business economics, 13(1), 27-56.
Wennekers, S., Van Wennekers, A., Thurik, R., & Reynolds, P. (2005). Nascent entrepreneurship and the level of economic development. Small business economics, 24(3), 293-309.
World Bank (2016), Economic Growth, The World Bank, Retrieved from http://data.worldbank.org/ Economic Growth/