TY - JOUR ID - 3401 TI - تحلیل عوامل مؤثر بر تقاضای سیگار در ایران در دوره 1363-1387 JO - پژوهش‌های اقتصادی ایران JA - IJER LA - fa SN - 1726-0728 AU - محمدی, تیمور AU - حسینی, لیلا AD - عضو هیأت علمی دانشگاه علامه طباطبائی AD - کارشناس ارشد اقتصاد Y1 - 2010 PY - 2010 VL - 15 IS - 44 SP - 173 EP - 198 KW - اقتصاد خرد KW - اقتصاد سالم KW - تقاضا DO - N2 - در این پژوهش از دو بعد نظری و تجربی مسأله سیگار را مورد بررسی قرار داده‌ایم. در بعد نظری، با استفاده از مدل اقتصاد خرد برا ی تقاضای سیگار به بررسی تأثیر عادت[1] بر مصرف سیگار می‌پردازیم و در بعد تجربی با استفاده از اطلاعات هزینه خانوار شهری بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران و داده‌های مرکز آمار ایران به بررسی عوامل مؤثر بر مصرف سیگار (قیمت سیگار، درآمد خانوار شهری، نرخ با سوادی، نرخ بیکاری و نرخ طلاق) با استفاده از روش اقتصادسنجی پرداخته که نتایج به صورت زیر به دست می‌آید: رقم کشش قیمتی تقاضا برابر 27/0 است؛ یعنی اگر قیمت یک درصد بالا رود، مصرف سیگار 27/0 درصد کاهش‌می­یابد که چون  کشش قیمتی کالای سیگار کمتر از یک می­باشد، سیگار کالایی کم‌کشش است. همچنین، رقم کشش درآمدی برابر  447/0 در مورد متغیر درآمد خانوار نشان می‌دهد که  اگر درآمد یک درصد بالا رود، مصرف سیگار 447/0 درصد افزایش می­یابد. یعنی سیگار، کالای نرمال ضروری است. جهت در نظر گرفتن اثر شکل درآمد رقم 05/0 در مورد متغیر 2LOG I به عنوان متغیر مجذور درآمد (به شکل لگاریتمی) نشان می‌دهد که تأثیر درآمد بر مصرف سیگار یکنواخت نیست و انتظار می­رود که در سطوح درآمد بالاتر، به دلیل اینکه کشیدن سیگار مستلزم صرف زمان است و فرد پس از مصرف معینی به نقطه اشباعش[2] رسد  که درآن بیشترین مصرف را دارد، لذا تأییدی بر فرضیه یادشده است،  یعنی با افزایش درآمد مصرف سیگار به طور کاهنده افزایش‌می­یابد که ضریب منفی برای 2(LOGI) مؤید این امر است. همچنین، با افزایش یک درصد بیکاریمیزان مصرف سیگار به طور متوسط 2/0 درصد بالا رفته و با افزایش یک درصد باسوادی، میزان مصرف سیگار به طور متوسط 54/2 درصد کاهش خواهدیافت. ضریب مربوط به تأثیر نرخ طلاق بر مصرف سیگار در سطح 5 درصد معنادار نیست. [1]. Habit Effects [2]. Saturation UR - https://ijer.atu.ac.ir/article_3401.html L1 - https://ijer.atu.ac.ir/article_3401_2a708381d36f0c2f86094958014a2b77.pdf ER -