TY - JOUR ID - 12052 TI - تحلیل یادگیری ضمن انجام کار در بخش صنعت و تاثیر آن بر صادرات صنایع ایران JO - پژوهش‌های اقتصادی ایران JA - IJER LA - fa SN - 1726-0728 AU - خدادادکاشی, فرهاد AU - میرزابابازاده, سهیلا AU - شاه حسینی, سمیه AU - جانی, سیاوش AD - استاد، گروه اقتصاد، دانشگاه پیام نور، تهران، ایران AD - دانشجوی دکتری اقتصاد، دانشگاه پیام نور، تهران، ایران AD - استادیار، گروه اقتصاد بازرگانی، دانشگاه علامه طباطبائی، تهران، ایران AD - استادیار، گروه اقتصاد، دانشگاه پیام نور، تهران، ایران Y1 - 2021 PY - 2021 VL - 26 IS - 89 SP - 9 EP - 35 KW - یادگیری KW - صادرات KW - مزیت رقابتی KW - بهره وری KW - صنایع ایران DO - 10.22054/ijer.2020.52861.873 N2 - تجربه کشورها موید آن است که صادرات از عوامل مهم رشد اقتصادی و تداوم آن بوده است و مزیت هزینه‌‌ای، دانش و نوآوری از عوامل موثر بر صادرات هستند. کسب مزیت هزینه‌‌ای به عوامل مختلف از جمله یادگیری وابسته است. یادگیری ضمن انجام کار با کاهش هزینه‌‌های تولید و ایجاد مزیت رقابتی به گسترش تجارت بین‌‌الملل و رشد اقتصادی منجر می‌‌شود. هدف اصلی این مقاله تحلیل یادگیری ضمن انجام کار و بررسی تاثیر آن بر صادرات صنعتی در سطح کدهای ISIC چهار رقمی طی دوره زمانی 1390 تا 1394 است. برای این منظور سه شاخص متفاوت برای کمی کردن یادگیری، تعریف عملیاتی شده و سه مدل عرضه صادرات با استفاده از تکنیک داده‌‌های تابلویی تخمین زده‌‌ شده‌‌ است. نتایج حاصل از این مطالعه حاکی از آن است که در هر سه مدل، یادگیری ضمن انجام کار، تاثیر مثبت و معنا‌‌دار بر عرضه صادرات دارد. به عبارت دیگر، تاثیر یادگیری بر صادرات به نحوه تعریف عملیاتی حساس نیست. همچنین متغیرهای باز بودن تجاری، هزینه تحقیق و توسعه و سرمایه انسانی نیز همگی دارای تاثیر مثبت و معنا‌‌دار بر صادرات صنایع کدهای ISIC چهار رقمی هستند. UR - https://ijer.atu.ac.ir/article_12052.html L1 - https://ijer.atu.ac.ir/article_12052_910c0ec36230893b88df3368cf66c3b6.pdf ER -