@article { author = {Yousefi Dindarlo, Mojtaba and Noferesti, Mohammad}, title = {Measuring Educational Attainment of Iranian Human Capital}, journal = {Iranian Journal of Economic Research}, volume = {7}, number = {23}, pages = {193-219}, year = {2005}, publisher = {Allameh Tabataba’i University}, issn = {1726-0728}, eissn = {2476-6445}, doi = {}, abstract = {In the early years of 1960s, Schultz and Denison introduced the concept of human capital. Since then economists have analyzed the role of human capital on various economic variables. Education, experiment, and health are three main dimensions of human capital among which education is considered as the most important one. The educational dimension of human capital is known as educational attainment.     In this paper, after introducing different indexes, which have been used for educational attainment, we argue that average years of schooling is the most important index of educational attainment. By reviewing Barro’s method for calculating average years of schooling, and implementing essential changes needed for consistency with the Iranian educational system and the data, we develope a method for calculating the average years of schooling in Iran. We calculate average years of schooling of men and women, and also for four educational levels (elementary, guidance, secondary and higher education) for the period 1961 to 2001.}, keywords = {Human Capital,Educational Attainment,Average Years of Schooling}, title_fa = {اندازه گیری برخورداری آموزشی سرمایه انسانی در ایران}, abstract_fa = {مفهوم سرمایه انسانی را در اوایل دهه 1960 شولتز و دنیسون معرفی کردند و از آن زمان بررسی نقش آن در پدیده های مختلف اقتصاد مورد توجه نظریه پردازان علم اقتصاد قرار گرفته است. آموزش، تجربه و سلامت سه بعد اصلی سرمایه انسانی را تشکیل می دهند که نقش آموزش در آن قابل توجه است. جنبه آموزشی سرمایه انسانی را برخوداری آموزشی می نامند. در این پژوهش ضمن معرفی و بیان نقاط ضعف و قوت شاخصهای متعددی که تاکنون برای برخورداری آموزشی معرفی شده اند، چنین استدلال می شود که شاخص متوسط سالهای تحصیل، خصوصیات مطلوبی را برای بیان برخورداری آموزشی داراست، از این رو، ضمن تشریح روش مقطعی باور در محاسبه متوسط سالهای تحصیل، با اعمال تعدیلات لازم در روش وی برای سازگاری با ویژگیهای منحصر به فرد سیستم آموزشی ایران و همچنین، داده های آموزشی موبوط، الگویی برای محاسبه سری زمانی این شاخص در ایران تدوین می شود و متوسط سالهای تحصیل جمعیت 15ساله و بالاتر را در طی دوره 1340-1380 محاسبه می کنیم. شاخص مزبور برای دو جنس زن و مرد و همچنین، چهار مقطع تحصیلی ابتدایی، راهنمایی، متوسطه و دانشگاه محاسبه شده است. }, keywords_fa = {سرمایه انسانی,آموزش,برخورداری آموزشی,متوسط سالهای تحصیل}, url = {https://ijer.atu.ac.ir/article_3771.html}, eprint = {https://ijer.atu.ac.ir/article_3771_57bd7d108f370a7c8ebaa799d2af0921.pdf} }