@article { author = {Piraee,, Khosrow and Shahsavar, Mohammad Reza}, title = {Measuring the Impact of Price Changes of Goods and Services on Poverty in Iran}, journal = {Iranian Journal of Economic Research}, volume = {12}, number = {36}, pages = {153-185}, year = {2008}, publisher = {Allameh Tabataba’i University}, issn = {1726-0728}, eissn = {2476-6445}, doi = {}, abstract = {Subsidies and indirect taxes are important instruments in order to implement government policy aimed at poverty reduction. This paper develops a methodology to assess subsidies and indirect taxes from poverty reduction aspect. This method helps us to know whether subsidies and indirect taxes are pro poor or not. A fiscal policy can be said as pro poor if it benefits the poor proportionally more than the non poor. For this purpose, in the viewpoint of poverty the concept of elasticity of Foster, Greer, and Torbeque poverty index with respect to prices is used and then the pro-poor index for prices is derived we use the index to assess the indirect taxes and subsidies. The results of this research during the years 1379-83 in urban and rural areas in Iran indicate increasing in price of food items hurt the poor more than the rich and subsidizing these items (excluding beverages and tobacco) have been pro-poor. how ever, an increasing in price for items like health and care, transportation, communication and education hurt the rich more than the poor, and the rich benefit more than the poor from these subsidies.Therefore,a review on studies tax program in order to reduce inequality and improve welfare seems to be necessary.  }, keywords = {Subsidy,indirect tax,pro-poor index,poverty elasticity,foster,Greer,and Korbeque poverty index}, title_fa = {اندازه‌گیری تأثیر تغییرات قیمت کالاها و خدمات بر فقر در ایران}, abstract_fa = {یارانه­ها و مالیا­ت­ها ابزارهای مهم اجرای سیاست دولت با هدف کاهش فقر می­باشند . در این پژوهش، روشی برای ارزیابی یارانه­ها و مالیات­های غیرمستقیم از جنبه کاهش فقر در ایران ارائه می­نماییم. این روش به تشخیص این که "آیا سیاست یارانه­ها و مالیات­های غیرمستقیم دولت فقرگرا یا غیر فقرگراست؟ کمک می­کند . چنانچه منافع مالی حاصل از اجرای سیاست مالی دولت به نسبت برای افراد فقیر بیشتر از افراد غیرفقیر باشد، سیاست مالی دولت را می­توان سیاست مالی فقرگرا نامید . در این پژوهش، از کشش شاخص فقر فاستر، گریر و توربک نسبت به قیمت کالاها و خدمات استفاده کرده و سپس، شاخص به نفع فقیر برای قیمت­ها استخراج شده و سرانجام از این شاخص برای ارزیابی مالیات­های غیرمستقیم و یارانه‌ها  استفاده شده است. نتایج پژوهش نشان می­دهد که در سال­های 79-1383 در جوامع شهری و روستایی ایران افزایش قیمت اقلام خوراکی به افراد فقیر بیشتر از افراد غیرفقیر آسیب رسانده و پرداخت یارانه به گروه اقلام خوراکی ( بجز گروه نوشابه­ها و دخانیات ) در جوامع شهری و روستایی به نفع افراد فقیر بوده است، در حالی­که افزایش قیمت گروه­هایی نظیر بهداشت و درمان، حمل و نقل و ارتباطات و تحصیل و آموزش  به افراد غیرفقیر بیشتر از افراد فقیر آسیب رسانده و افراد غیرفقیر بیشتر از فقرا از یارانه‌های پرداختی به این بخش­ها منتفع شده­اند . بنابراین؛ بازنگری در نحوه پرداخت یارانه و کاهش آن و اعمال مالیات بر بخش­های یاد شده برای کاهش نابرابری و فقر، ضروری به­نظر می­رسد. }, keywords_fa = {یارانه,مالیات غیرمستقیم,کشش فقر,شاخص فقرگرا,شاخص فقر فاستر,گریر و توربک}, url = {https://ijer.atu.ac.ir/article_3570.html}, eprint = {https://ijer.atu.ac.ir/article_3570_c7d8a14d743213d4abed7300908730ac.pdf} }