@article { author = {Seyedi, Batool and Dortaj, Fariborz and Jalaee, Seyed Abdolmajid}, title = {The Study of Economic Prerequisites of Development in the Primary Education Text-books}, journal = {Iranian Journal of Economic Research}, volume = {16}, number = {49}, pages = {35-69}, year = {2012}, publisher = {Allameh Tabataba’i University}, issn = {1726-0728}, eissn = {2476-6445}, doi = {}, abstract = {As in the current centered educational system "text-book" represents educational goals at the national level. Thus, in this study attempt was made to answer this question based on content analyzing: "how much importance has been devoted to economic concepts in the primary education text-books". So, after some preliminary theoretical studies, content analyzing pattern was designed. Then the validity and reliability of this pattern calculated and analysis was begun. For this purpose, by using data collection bill, the content of the primary education text-books except mathematics were analyzed in academic year (1385-1386). Then, economic concepts and implications were identified and classified in five types: "microeconomics, macroeconomics, economic development, labor economic and international economics" and two presentation ways (direct & indirect). The results of investigation show that economic concepts in relation to economic development, microeconomics, labor economics, macroeconomics and international economics orderly have been devoted to themselves the most amplitudes. Also, the economic concepts presentation ways were different, for economic concepts in relation to microeconomics, macroeconomics, economic development and international economics; the direct presentation way has been used frequently and for labor economics indirect presentation way has been used. in general, the direct presentation way used more than indirect way. The analysis show that economic concepts presentation in various bases hadn’t special order and although, economic concepts has increased progressively from first primary grade to fifth primary grade, but this process hasn’t liner motion and has some inflections. Also, economic concepts have been presented in theoretical manner. At the end we suggest that more attention must be paid to some concepts of microeconomics and macroeconomics. Also, in addition to theoretical instruction of economic concepts, practical instruction by using more active methods must be considered.}, keywords = {Development,Text-Books,Econimic}, title_fa = {بررسی پیام‌ها و مفاهیم اقتصادی در کتاب‌های درسی دوره ابتدایی}, abstract_fa = {از آنجا که در نظام آموزشی متمرکز کنونی، کتاب درسی دنبال‌کننده هدف‌های آموزش ملی است، در این پژوهش تلاش شد تا براساس تحلیل محتوا به این پرسش پاسخ داده شود که «در متن کتاب­های درسی دوره­ ابتدایی تا چه میزان به مفاهیم و پیام­های اقتصادی توجه شده است». بنابراین، پس از مطالعات نظری مقدماتی، الگوی مورد نظر برای تحلیل محتوا استخراج شد و پس از تعیین روایی و پایایی این الگو، کار تحلیل آغاز شد. برای این منظور، متن کتاب­های درسی دوره­ ابتدایی به استثنای ریاضی در سال تحصیلی 86-1385 با استفاده از سیاهه­ گرد­آوری اطلاعات تحلیل شدند و پیام­ها و مفاهیم اقتصادی آنها در پنج نوع اقتصاد خرد، اقتصاد کلان، توسعه اقتصادی، اقتصاد کار و اقتصاد بین­الملل و همچنین، دو شیوه­ ارائه مستقیم و غیرمستقیم شناسایی و تفکیک گردید. نتایج حاصل از پژوهش نشان می­دهد که مفاهیم اقتصادی در ارتباط با توسعه­ اقتصادی، اقتصاد خرد، اقتصاد کار،  اقتصاد کلان و اقتصاد خرد بیشترین میزان فراوانی را به خود اختصاص داده­اند. نتایج پژوهش همچنین، نشان می­دهد که میزان استفاده از روش­های مستقیم و غیرمستقیم برای ارائه­ پیام­های اقتصادی متفاوت است.  به‌طوری که مفاهیم مربوط به اقتصاد خرد، کلان، توسعه و بین­الملل بیشتر به شیوه مستقیم و مفاهیم مربوط به اقتصاد کار بیشتر به شیوه­ غیرمستقیم ارائه شده­اند. به‌طور کلی، برای ارائه­ پیام‌های  اقتصادی در متن کتاب­های درسی بیشتر از شیوه­ مستقیم استفاده شده است. تحلیل­های انجام شده نشان می­دهد که نظم خاصی بر ارائه­ پیام­های اقتصادی در پایه­­های مختلف حاکم نبوده است و با آن که مفاهیم اقتصادی از پایه­ اول تا پنجم به صورت تصاعدی افزایش یافته است، این روند فراز و نشیب­هایی دارد و دارای حرکت خطی نیست. در عین­حال، ارائه­ مفاهیم اقتصادی بیشتر به شیوه­ نظری و تئوری است. در پایان پیشنهاد می­شود که در طرح مفاهیم اقتصادی در دوره­ ابتدایی، بایستی به برخی مفاهیم مربوط به اقتصاد خرد و اقتصاد کلان توجه­ بیشتری شود. همچنین، پیشنهاد می­شود که افزون بر آموزش نظری مفاهیم اقتصادی، آموزش عملی این مفاهیم از روش به‌کارگیری بیشتر شیوه­های فعال مورد توجه قرار گیرد.}, keywords_fa = {پیام‌ها و مفاهیم اقتصادی,کتاب‌های درسی,دوره ابتدایی}, url = {https://ijer.atu.ac.ir/article_3009.html}, eprint = {https://ijer.atu.ac.ir/article_3009_10c0df740ef488a7c3c49432b3c8c66a.pdf} }