@article { author = {Khodadad Kashi, Farhad and Mirzababazadeh, Soheila and Shahhoseini, Somayeh and Jani, Siyavash}, title = {Evaluating Learning by Doing in the Industrial Sector and its Impact on Iran’s Industrial Exports}, journal = {Iranian Journal of Economic Research}, volume = {26}, number = {89}, pages = {9-35}, year = {2021}, publisher = {Allameh Tabataba’i University}, issn = {1726-0728}, eissn = {2476-6445}, doi = {10.22054/ijer.2020.52861.873}, abstract = {The experience of some countries indicates that export has been an important factor in economic growth and its sustainability. Cost advantage, knowledge and innovation are the factors that affect export. Cost advantage in turn depends on various factors such as learning by doing. Learning leads to the expansion of international trade and economic growth by reducing production costs and creating a competitive advantage. The main purpose of this paper is to evaluate learning by doing and investigating its impact on industrial exports at four-digit ISIC codes level during 2011 to 2015. For this purpose, three different indicators have been operationalized to quantify learning and three export supply models have been estimated using panel data technique. Obtained results indicate that in all three models, learning by doing has a positive and significant effect on export supply. In other words, the effect of learning on exports is not sensitive to the way of offering operational definition. Also, the variables of trade openness, research and development costs and human capital all have positive and significant effects on the export of four-digit ISIC code industries.}, keywords = {Learning,Export,Competitive Advantage,productivity,Industry}, title_fa = {تحلیل یادگیری ضمن انجام کار در بخش صنعت و تاثیر آن بر صادرات صنایع ایران}, abstract_fa = {تجربه کشورها موید آن است که صادرات از عوامل مهم رشد اقتصادی و تداوم آن بوده است و مزیت هزینه‌‌ای، دانش و نوآوری از عوامل موثر بر صادرات هستند. کسب مزیت هزینه‌‌ای به عوامل مختلف از جمله یادگیری وابسته است. یادگیری ضمن انجام کار با کاهش هزینه‌‌های تولید و ایجاد مزیت رقابتی به گسترش تجارت بین‌‌الملل و رشد اقتصادی منجر می‌‌شود. هدف اصلی این مقاله تحلیل یادگیری ضمن انجام کار و بررسی تاثیر آن بر صادرات صنعتی در سطح کدهای ISIC چهار رقمی طی دوره زمانی 1390 تا 1394 است. برای این منظور سه شاخص متفاوت برای کمی کردن یادگیری، تعریف عملیاتی شده و سه مدل عرضه صادرات با استفاده از تکنیک داده‌‌های تابلویی تخمین زده‌‌ شده‌‌ است. نتایج حاصل از این مطالعه حاکی از آن است که در هر سه مدل، یادگیری ضمن انجام کار، تاثیر مثبت و معنا‌‌دار بر عرضه صادرات دارد. به عبارت دیگر، تاثیر یادگیری بر صادرات به نحوه تعریف عملیاتی حساس نیست. همچنین متغیرهای باز بودن تجاری، هزینه تحقیق و توسعه و سرمایه انسانی نیز همگی دارای تاثیر مثبت و معنا‌‌دار بر صادرات صنایع کدهای ISIC چهار رقمی هستند.}, keywords_fa = {یادگیری,صادرات,مزیت رقابتی,بهره وری,صنایع ایران}, url = {https://ijer.atu.ac.ir/article_12052.html}, eprint = {https://ijer.atu.ac.ir/article_12052_910c0ec36230893b88df3368cf66c3b6.pdf} }