سنجش کارایی بانک‌ها با استفاده از رهیافت بیزین: مطالعه موردی بانک‌های منتخب ایران

محمدتقی تقوی فرد؛ رضا حبیبی؛ عباس علی یاری

دوره 25، شماره 84 ، مهر 1399، ، صفحه 143-166

https://doi.org/10.22054/ijer.2020.32378.556

چکیده
  این پژوهش با هدف اندازه‌گیری کارایی بانک‌های منتخب ایران برای دوره زمانی 1391  تا 1397  انجام شده است. برای اندازه‌گیری کارایی، تغییرات کارایی و بهره‌وری از رویکرد بیزین استفاده شده است. در این پژوهش، مطالبات معوق بانک‌ها را به عنوان خروجی نامطلوب و تسهیلات اعطایی، دارایی‌های خارج از ترازنامه و اوراق بهادار به عنوان خروجی مطلوب ...  بیشتر

تبیین عوامل مؤثر بر مطالبات معوق در صنعت بانکداری ایران

حمید کردبچه؛ لیلا پردل نوش‌آبادی

دوره 16، شماره 49 ، بهمن 1390، ، صفحه 117-150

چکیده
  هدف این مقاله بررسی عوامل ایجاد مطالبات معوق بانک‌ها در صنعت بانکی ایران است که شامل عوامل خاص بانکی و عوامل کلان اقتصادی است. برای این منظور از یک مدل پانل پویا برای یک نمونه شامل 12 بانک کشور در طول دوره زمانی 1387-1381 استفاده شده است. نتایج این مطالعه نشان می‌دهد که کارایی عملیاتی، رفتار احتیاطی و نوع مالکیت بانک‌ها، متغیرهای تعیین‌کننده ...  بیشتر