اقتصاد بخش عمومی
مصطفی دین محمدی؛ ساجده بخشی بالانی
چکیده
هدف این مطالعه شناخت الگوی تغییرات کمی لوایح بودجه در مجلس است. تغییرات بودجه در مجلس در سطح ارقام کلان بودجه (مصارف بودجه عمومی) در دوره 1399- 1376 و در سطح تغییرات ردیفهای هزینهای تمام دستگاههای دولتی از سال 1399-1388 احصاء و مورد بررسی قرار گرفته است. نتایج تحقیق نشان میدهد حدود 30 درصد از افزایشهای عمومی بودجه در مجلس رخ داده است. ...
بیشتر
هدف این مطالعه شناخت الگوی تغییرات کمی لوایح بودجه در مجلس است. تغییرات بودجه در مجلس در سطح ارقام کلان بودجه (مصارف بودجه عمومی) در دوره 1399- 1376 و در سطح تغییرات ردیفهای هزینهای تمام دستگاههای دولتی از سال 1399-1388 احصاء و مورد بررسی قرار گرفته است. نتایج تحقیق نشان میدهد حدود 30 درصد از افزایشهای عمومی بودجه در مجلس رخ داده است. مجلس در نقش تثبیتکننده هزینههای عمومی و نیز سیاستگذار مالی عمل کرده است. همچنین رویکرد مجلس در تغییرات ردیفهای هزینهای لایحه بودجه، افزایش اعتبار آنها بدون کاهش هیچکدام از ردیفهای پایدار بوده است. به طور متوسط هر ساله 29 ردیف هزینهای جدید در مجلس ایجاد شده است. همچنین به طور متوسط 25 درصد اعتبارات ردیفهای موجود لایحه بودجه در مجلس هر ساله، تغییر یافته که نشاندهندة حجم بسیار بالای تغییر و ورود به اجزای بودجه دستگاهها از سمت مجلس است. دورههای همسویی سیاسی بین دولت و مجلس تفاوت معنیداری بر تغییر بودجه در مجلس نگذاشته است. در سالهای تغییر زمانی سیاسی (سال آخر دولت و سال اول مجلس) مجموع رشد مصارف بودجه عمومی لایحه به صورت معنی داری بیشتر از سایر سالها بوده است. سازمانهای فرادولتی، قدرت چانهزنی و رانتجویی بیشتری نسبت به سازمانهای زیرمجموعه دولت در مجلس دارند و بیشترین بهرهمندی از افزایش بودجه در مجلس با سهم 76 درصدی را به خود اختصاص دادهاند و مجلس از اختیارات خود بیشتر به نفع فرادولت اجرایی استفاده میکند.