اقتصاد رفتاری
حبیب مروت؛ علی اصغر سالم؛ شایان محمدشریفی
چکیده
عوامل متعددی در رشد و توسعه بازار سهام مؤثر هستند. یکی از این عوامل، رفتار و عملکرد سرمایهگذاران فردی (بازدهی سرمایهگذاری) در این بازارها است. سرمایهگذاران حقیقی به دلایل مختلف مانند رشد بلندمدت سرمایه، سود سهام و پوشش در برابر کاهش قدرت خرید ناشی از تورم، به سرمایهگذاری در بازار سهام علاقهمند هستند. اما عملکرد آنها در ...
بیشتر
عوامل متعددی در رشد و توسعه بازار سهام مؤثر هستند. یکی از این عوامل، رفتار و عملکرد سرمایهگذاران فردی (بازدهی سرمایهگذاری) در این بازارها است. سرمایهگذاران حقیقی به دلایل مختلف مانند رشد بلندمدت سرمایه، سود سهام و پوشش در برابر کاهش قدرت خرید ناشی از تورم، به سرمایهگذاری در بازار سهام علاقهمند هستند. اما عملکرد آنها در این بازار علاوه بر شرایط کلی اقتصاد و بازار سهام یک کشور به ویژگیهای فردی سرمایهگذار بستگی دارد. لذا در این مطالعه سعی شده است تا معنیداری اثرگذاری ویژگیهای جمعیتی مانند سن و جنسیت، ریسکپذیری و درجه صبوری، سوگیرهای رفتاری مانند بیشاعتمادی و زیانگریزی و ویژگیهای سرمایهگذاری مانند تجربه و مهارت سرمایهگذاری و تواتر بازسازی سبد سهام بر عملکرد سرمایهگذاری حقیقی در بازار سهام تهران مورد ارزیابی قرار گیرد. برای این منظور با استفاده از نمونهگیری نظاممند، اطلاعات مورد نیاز از تعداد 240 پرسشنامه از جامعه سرمایهگذاران حقیقی بازار سهام تهران جمعآوری شد. تجزیه و تحلیل دادهها با استفاده از مدل لاجیت ترتیبی نشان داد که متغیرهای سن، جنسیت، و درجه ریسکپذیری اثر معنی داری در عملکرد سرمایهگذاران حقیقی ندارند. درجه صبوری افراد اثر مثبت و معنیدار بر عملکرد سرمایهگذاران داشته و افراد صبورتر بازدهی بیشتری کسب کردهاند. بیشاعتمادی و زیانگریزی اثر منفی و معنیدار بر عملکرد سرمایهگذاران داشته و در نهایت تجربه و مهارت سرمایهگذاری اثر مثبت و معنیدار بر عملکرد سرمایهگذاران دارد.
اشتغال، نیروی کار
لیلا جباری؛ علی اصغر سالم
چکیده
تغییرات آبوهوایی ناشی از افزایش انتشار دیاکسید کربن و سایر گازهای گلخانهای، یکی از مسائل حیاتی است که بشر با آن مواجه شده و خطرات قابل توجهی هم برای انسان و هم محیطزیست به وجود آورده است و در دهههای اخیر، این موضوع که چگونه انتشار دیاکسید کربن کاهش یابد، به یک مسئله جدی تبدیل شده است؛ بهطوریکه بسیاری از محققان را ...
بیشتر
تغییرات آبوهوایی ناشی از افزایش انتشار دیاکسید کربن و سایر گازهای گلخانهای، یکی از مسائل حیاتی است که بشر با آن مواجه شده و خطرات قابل توجهی هم برای انسان و هم محیطزیست به وجود آورده است و در دهههای اخیر، این موضوع که چگونه انتشار دیاکسید کربن کاهش یابد، به یک مسئله جدی تبدیل شده است؛ بهطوریکه بسیاری از محققان را به مطالعه عوامل ایجادکننده و موثر بر دیاکسید کربن و کنترل آنها سوق داده است. از عوامل موثر بر انتشار دیاکسید کربن میتوان به تغییر ساختار اشتغال اشاره کرد که میتواند نقش مهمی در افزایش انتشار دیاکسید کربن از طریق افزایش فعالیتهای صنعتی و رشد اقتصادی داشته باشد و کنترل آن میتواند اهمیت زیادی در کاهش میزان دیاکسید کربن منتشر شده داشته باشد. بنابراین، در مطالعه حاضر تاثیر تغییر ساختار اشتغال بر انتشار دیاکسید کربن در استانهای ایران با استفاده از مدل رگرسیون پنل کوانتایل با اثرات ثابت غیرجمعپذیر که توسط پاول (2016) ارائه شده، طی بازه زمانی 1398-1388 مورد بررسی قرار گرفت. نتایج مطالعه نشان میدهد افزایش تغییر ساختار اشتغال؛ یعنی افزایش انتقال نیروی کار از بخش کشاورزی به سایر بخشهای اقتصادی از جمله خدمات و صنعت، انتشار دیاکسید کربن را افزایش میدهد. علاوه بر این، به طور غیرمستقیم شاخص تغییر ساختار اشتغال،اثر مثبت و معناداری بر انتشار دیاکسید کربن در استانهای ایران دارد. همچنین، رابطه N معکوس میان انتشار دیاکسید کربن و رشد اقتصادی در این مطالعه تایید شد و ضرایب به دست آمده برای نابرابری درآمد، منفی و معنادار و برای سرانه مصرف انرژی، صنعتی شدن و شهرنشینی مثبت و معنادار است.
ندا بیات؛ علی اصغر سالم
چکیده
وضعیت بحرانی آب و رشد تقاضای آن در ایران، تخریب و بهرهبرداری بیرویه از منابع آبهای زیرزمینی و تداوم خشکسالی در سالهای گذشته، مدیریت تقاضای آب را در تمامی بخشهای مصرف از جمله بخش خانگی به یک دغدغه مهم در سیاستهای کشور تبدیل کرده است. بدون شناسایی عوامل تاثیرگذار و اهمیت آنها در الگوی مصرف آب خانگی، برنامهریزی و اجرای ...
بیشتر
وضعیت بحرانی آب و رشد تقاضای آن در ایران، تخریب و بهرهبرداری بیرویه از منابع آبهای زیرزمینی و تداوم خشکسالی در سالهای گذشته، مدیریت تقاضای آب را در تمامی بخشهای مصرف از جمله بخش خانگی به یک دغدغه مهم در سیاستهای کشور تبدیل کرده است. بدون شناسایی عوامل تاثیرگذار و اهمیت آنها در الگوی مصرف آب خانگی، برنامهریزی و اجرای سیاستهای کارآمد امکانپذیر نیست. در همین راستا، این پژوهش درصدد شناسایی عوامل اقتصادی– اجتماعی موثر بر تقاضای آب و تعیین درجه اهمیت آنها در الگوی مصرف آب خانوار برآمده است. با توجه به عدم امکان تصریح روابط ریاضی دقیق میان این عوامل و مصرف آب در این پژوهش از الگوریتم جنگل تصادفی برای شناسایی عوامل موثر استفاده شده است. همچنین با هدف کارایی بیشتر به دلیل تفاوتهای موجود در سبک زندگی و فرهنگی خانوارهای روستایی و شهری، این دو گروه به تفکیک مورد بررسی قرار گرفتهاند. در نهایت 17 عامل موثر در سه سطح متفاوت تاثیرگذاری شناسایی شدند که از این میان متغیرهای درآمد خانوار، مساحت خانه و سن سرپرست واستفاده از کولرهای آبی مهمترین متغیرهای کمی و کیفی اثرگذار بر مصرف خانوارهای شهری و روستایی شناسایی شدند. سایر عوامل نیز به ترتیب اثرگذاری رتبهبندی شدند.
علی اصغر سالم
چکیده
در این تحقیق بهمنظور برآورد منحنی انگل و کشش درآمدی فناوری اطلاعات و ارتباطات در بخش خانگی مناطق شهری ایران از فرم تبعی سیستم معادلات ورکینگ لسر[1] با لحاظ مشخصات اقتصادی و اجتماعی خانوارها استفاده شده است. این مدل با استفاده از دادههای مقطعی و روش رگرسیونهای بهظاهر نامرتبط و بهکارگیری اطلاعات نزدیک به 19 هزار خانوار شهری ...
بیشتر
در این تحقیق بهمنظور برآورد منحنی انگل و کشش درآمدی فناوری اطلاعات و ارتباطات در بخش خانگی مناطق شهری ایران از فرم تبعی سیستم معادلات ورکینگ لسر[1] با لحاظ مشخصات اقتصادی و اجتماعی خانوارها استفاده شده است. این مدل با استفاده از دادههای مقطعی و روش رگرسیونهای بهظاهر نامرتبط و بهکارگیری اطلاعات نزدیک به 19 هزار خانوار شهری در کشور در سال 1394 تخمین زده شده است. نتایج تحقیق نشان میدهد که کشش درآمدی فناوری اطلاعات و ارتباطات (ICT) برای خانوارهای اقشار کمدرآمد، درآمد متوسط و پردرآمد به ترتیب برابر 22/1، 12/1 و 8/0 است. این برآوردها نشان میدهد، کالاهای فناوری اطلاعات و ارتباطات برای گروههای با درآمد کم و متوسط که اکثریت جامعه را تشکیل میدهند، کالایی لوکس به شمار میآید. این در حالی است که این گروه کالایی برای اقشار ثروتمند، ضروری برآورد شده است. همچنین افزایش سطح تحصیلات سرپرست خانوار موجب افزایش تقاضای کالاهای فناوری اطلاعات و ارتباطات میشود، بهطوری که یک درصد افزایش در تعداد سالهای تحصیل سرپرست خانوار، موجب افزایش 06/0 درصدی تقاضای فناوری اطلاعات و ارتباطات میشود.
[1]- Working-Leser
تیمور محمدی؛ علی اصغر سالم؛ فاطمه میرمحمدعلی تجریشی
چکیده
هزینه کودک یا مقیاس معادل، مفهومی مهم در موضوعات مرتبط با رفاه خانوارهاست و نقش مهمی را در اندازهگیریهای فقر و نابرابری ایفا میکند. مقیاس معادل شاخصی است که درآمد خانوارها را به مقادیر سنجشپذیری از منظر رفاه تبدیل، و مشخصههای جمعیتی خانوارها و صرفههای مقیاس مصرفی را وارد برآوردهای رفاهی میکند. در این پژوهش، با استفاده ...
بیشتر
هزینه کودک یا مقیاس معادل، مفهومی مهم در موضوعات مرتبط با رفاه خانوارهاست و نقش مهمی را در اندازهگیریهای فقر و نابرابری ایفا میکند. مقیاس معادل شاخصی است که درآمد خانوارها را به مقادیر سنجشپذیری از منظر رفاه تبدیل، و مشخصههای جمعیتی خانوارها و صرفههای مقیاس مصرفی را وارد برآوردهای رفاهی میکند. در این پژوهش، با استفاده از دادههای درآمد و هزینه خانوارهای روستایی ایران در سالهای 1387 تا 1391، مقیاس معادل یا هزینه نسبی هر کودک در خانوارهای روستایی ایران، با برآورد سیستم تقاضای تقریباً ایدهآل درجه دوم و مقیاسگذاری قیمتی، به روش رگرسیونهای بهظاهر نامرتبط غیرخطی اندازهگیری شده است. نتایج نشان میدهد هزینه نسبی هر کودک در خانوارهای روستایی، معادل 15 درصد هزینه یک بزرگسال است. در این مطالعه، با استفاده از برآوردهای انجامشده، وجود پیامدهای درجه دوم مخارج بر سهمهای بودجهای با معنیداری بالایی تأیید میشود، همچنین مقیاس معادل عمومی، همراه با تغییرات قیمتی تغییر میکند. مقیاس معادل عمومی خانوارها با مشخصههای جمعیتی مختلف، بهمنظور محاسبه درآمد معادل و انجام مقایسههای رفاهی و فقر و نابرابری در میان خانوارهای روستایی در طول این دوره محاسبه میشود.