TY - JOUR ID - 3795 TI - بررسی مزیت نسبی محصولات صادراتی صنعت پتروشیمی ایران JO - پژوهش‌های اقتصادی ایران JA - IJER LA - fa SN - 1726-0728 AU - مهدوی, ابوالقاسم AU - ملکشاهیان, مهران AD - عضو هیئت علمی دانشکده اقتصاد دانشگاه تهران AD - کارشناس ارشد علوم اقتصادی - اقتصاد انرژی و بازاریابی Y1 - 2005 PY - 2005 VL - 6 IS - 21 SP - 91 EP - 113 KW - تجارت خارجی KW - مزیت نسبی KW - صنعت پتروشیمی KW - مزیت نسبی آشکار شده KW - ایران DO - N2 - یکی از عوامل موثر در شناخت توانمندی های صادراتی یک کشور برای اتخاذ سیاست های مناسب در آن راستا، وجود مزیت نسبی در تولید و صادرات کالا است. به طور ساده عقیده بر این است که کشورها به دلیل وجود مزیت نسبی در تولید کالاها وارد صحنه تجارت خارجی شده است و در سطح بین المللی به مبادله کالا می پردازند.برای اندازه گیری مزیت نسبی، معیارهای متفاوتی از سوی اقتصاددانان ارایه شده است که از آن جمله می توان به معیارهای بالاسا و ولراث اشاره کرد.در این مقاله، با استفاده از شاخص های مذکور به بررسی مزیت نسبی آشکار شده (RCA) محصولات صنعت پتروشیمی ایران پرداخته می شود. نتایج این پژوهش نشان می دهد که ایران در صادرات محصولات صنعت پتروشیمی از مزیت نسبی برخوردار بوده و سهم صادرات آن از صادرات کاللاهای صنعتی کشور در حال افزایش است. UR - https://ijer.atu.ac.ir/article_3795.html L1 - https://ijer.atu.ac.ir/article_3795_f7faf004a72a5dce185ae1e6fb6f6251.pdf ER -