@article { author = {Hosseini, Seyed Shamseddin and Ehtiyati, Ehsan}, title = {Competitive Advantage and its Measurement; A Case Study of Iran's Methanol Products}, journal = {Iranian Journal of Economic Research}, volume = {8}, number = {28}, pages = {169-193}, year = {2006}, publisher = {Allameh Tabataba’i University}, issn = {1726-0728}, eissn = {2476-6445}, doi = {}, abstract = {The competitiveness assessment of products for a country can be done by measuring advantage indicators. The concept of advantage in international trade, has been developed in accordance with circumstances, meanwhile the measurement indicators of advantage have evolved. In this regard, due to the important role of methanol in the Iranian petrochemical investment, Production (7/5 million tons in 2009) and export (255 millions, in 2004), this article concentrates on measuring Iran's advantage in methanol products.  In this line, the evolution of advantage theories, from traditional (comparative advantage) to modern (competitive advantage) will be presented. Then, the indicators of comparative advantage and competitive advantage will be introduced. To calculate Iran's methanol products competitive advantage, four indicators including DRC, RCA, CMS and TM are measured .DRC is less than unit , meaning that Iran's Methanol Products have comparative advantage. RCA is obtained more than unit , indicating that methanol products are able to compete in international trade. CMS shows that, competitiveness of Iran's methanol products are increasing and TM indicates that Iran's methanol products belong to winners group in a progressive markets. Therefore,  the findings indicate that, not only on the base of domestic resource opportunity cost criteria, but also by considering trade information, Iran's methanol products benefit from competitiveness or competitive advantage. Finally, factors affecting competitive advantage of Iran's methanol are analyzed in the Porter's framework.}, keywords = {Comparative Advantage,DRC,RCA,CMS,TM,and Iran's Methanol}, title_fa = {مزیت رقابتی و اندازه گیری آن ، مطالعه موردی متانول ایران}, abstract_fa = {بررسی رقابت مندی تولیدات یک کشور در بازارهای جهانی، با محاسبه شاخص های اندازه گیری مزیت امکان پذیر و متداول است. از آنجایی که مفهوم مزیت در تجارت بین الملل متناسب به تحول شرایط، تکوین یافته است، شاخص های اندازه گیری آن نیز توسعه یافته اند. این مقاله، با در نظر گرفتن واقعیت های فوق و جایگاه متانول در طرحهای سرمایه گذاری، تولید (پیش بینی 7.5 میلیون تن در سال 2009 م) و صادرات (255 میلیون دلار در سال 2004 م) صنعت پتروشیمی به اندازه گیری مزیت این محصول اختصاص دارد. در این مقاله، سیر تحول نظریه مزیت از مفهوم سنتی (مزیت نسبی) تا مفهوم نوین (مزیت رقابتی) ارایه شده است و متناسب با این تحول، شاخصهای اندازه گیری مزیت نسبی و مزیت رقابتی معرفی شده اند.چهار شاخص RCA ،DRC ،CMS و TM برای اندازه گیری مزیت رقابتی محصول متانول ایران محاسبه شده اند. شاخص DRC (هزینه منابع داخلی) کمتر از واحد است که نشانگر مزیت نسبی تولید محصول متانول در داخل کشور است. شاخص RCA (مزیت نسبی آشکار شده) بزرگ تر از واحد به دست آمد که بیانگر توان رقابت این محصول در تجارت است. شاخص CMS (سهم بازار پایدار) نشاندهنده افزایش توان رقابتی محصول متانول ایران است و طبق شاخص TM (نقشه تجاری) متانول ایران در بازارهای رو به رشد در گروه برندگان قرار دارد.بدین ترتیب متانول تولیدی ایران چه با در نظر گرفتن هزینه فرصت منابع دخلی به کار رفته در تولید آن و چه با در نظر گرفتن اطلاعات تجاری، از توان رقابت برخوردار است. در انتهای مقاله، عوامل تعیین کننده مزیت رقابتی محصول متانول ایران در چارچوب ارایه شده توسط مایکل پورتر تحلیل شده اند.}, keywords_fa = {مزیت رقابتی,مزیت نسبی,TM,CMS,RCA,DRC و متانول ایران}, url = {https://ijer.atu.ac.ir/article_3688.html}, eprint = {https://ijer.atu.ac.ir/article_3688_b8e473500f28611a0391bd2c3e8cb32b.pdf} }