@article { author = {Goudarzi, Atousa and Zobaidie, Haidar}, title = {The Effects of E-Banking on Commercial Banks Profitability: The Case of Iran}, journal = {Iranian Journal of Economic Research}, volume = {11}, number = {35}, pages = {111-140}, year = {2008}, publisher = {Allameh Tabataba’i University}, issn = {1726-0728}, eissn = {2476-6445}, doi = {}, abstract = {Electronic banking is one of the applications of the information and communication technology (ICT) in money market and banking industry. In this paper, we investigate the effects of electronic banking on the commercial banks profitability using an econometric model. The model is based on the* Structure-Conduct-Performance*  approach in which the return of total assets (ROA) depends on market concentration, bank size, the number of automated teller machines (ATM), and the membership in the SHETAB network. We estimate the model using a panel data method consisting of the six major commercial banks (Tejarat, Refah Kargaran, Sepah, Saderat, Mellat and Melli banks) over the period 1998-2004. The results show that the number of automated teller machines (ATM) has a positive effect on profitability of commercial banks and the effect increases after joining the SHETAB network. We conclude that the expansion of electronic banking has a positive and significant effect on the commercial banks profitability.                      }, keywords = {: Profitability,Information and Communication Technology,E-Banking,structuralism,Panel Data}, title_fa = {بررسی تأثیر اشاعه بانکداری الکترونیکی بر سودآوری بانک‌های تجاری ایران}, abstract_fa = {توسعه و گسترش بانکداری الکترونیکی به عنوان یکی از کاربردهای فناوری اطلاعات و ارتباطات در بازارهای پولی و بانکی کشورهای پیشرفته جهان، صنعت بانکداری کشور را در سال‌های اخیر به منظور به‌کارگیری این نوآوری به تکاپو وادار کرده است. بدیهی است کاربرد بانکداری الکترونیکی در صنعت بانکداری کشور  هنگامی مفید ارزیابی می‌شود که سرمایه‌گذاری‌های انجام‌شده از جانب بانک‌ها در این زمینه، سودآوری آنها را افزایش دهد. در  این پژوهش، سعی کرده‌ایم که تأثیر اقدامات انجام‌شده از سوی بانک‌های تجاری کشور برای گسترش بانکداری الکترونیکی برسودآوری آنها را در قالب یک مدل اقتصادسنجی تبیین نماییم. مدل به‌کار رفته در این پژوهش بر مبنای نظریه "ساختارگرایی" بوده که در آن بازده کل دارایی‌ها (ROA) به عنوان متغیر وابسته و شاخص تمرکز بازار، اندازه بانک، تعداد ماشین‌های خودپرداز هر بانک (ATM) و متغیر مجازی پیوستن بانک به شبکه شتاب به عنوان متغیرهای توضیحی تعریف می‌شوند. برآورد مدل با استفاده از داده‌های ترکیبی شش بانک تجاری کشور (تجارت، رفاه کارگران، سپه، صادرات، ملت و ملی)، برای دوره زمانی 1379-1384 و بر اساس مدل اثر ثابت با روش حداقل مربعات تعمیم‌یافته (GLS) انجام می‌شود. نتایجنشان می‌دهد که افزایش تعداد ماشین‌های خودپرداز هر بانک، تأثیر مثبتی بر سودآوری آن بانک داشته که این تأثیر پس از پیوستن بانک به شبکه شتاب افزایش پیدا کرده است و بر این اساس، می‌توان نتیجه گرفت که گسترش بانکداری الکترونیکی، تأثیر مثبت و قابل ملاحظه‌ای بر سودآوری بانک‌های تجاری ایران دارد. }, keywords_fa = {سودآوری,فناوری اطلاعات و ارتباطات(ICT),بانکداری الکترونیکی,نظریه ساختارگرایی,داده‌های ترکیبی(Panel Data)}, url = {https://ijer.atu.ac.ir/article_3600.html}, eprint = {https://ijer.atu.ac.ir/article_3600_6592005b1845e538a79d13482b374321.pdf} }