@article { author = {Dabbagh, Rahim}, title = {The Comparison of Research and Total productivity in Iranian Public Universities'}, journal = {Iranian Journal of Economic Research}, volume = {16}, number = {47}, pages = {75-104}, year = {2011}, publisher = {Allameh Tabataba’i University}, issn = {1726-0728}, eissn = {2476-6445}, doi = {}, abstract = {Total factor productivity is an index to represent optimal use of production factors, and the degree of achievement of predetermined goals. In this study efficiency and productivity of research sector and total production (education and research) of 31 large state universities has been investigated, in order to improve the competitiveness and productivity. With the use of data envelopment analysis the efficiency and productivity changes of universities were measured, and also productivity growth of total and research productivity with separate components has been investigated. The results indicate that universities are technically inefficient. For example in research scope during 5 year, 7 universities are efficient, while 23 universities are inefficient. In total efficiency (research and educational) scope, 19 universities are efficient, while 12 university are inefficient. In order to avoid having randomized result in one year or to compare the first year with the last period, the geometrical mean of 5 years of study have been used. The findings of this study indicates that, Tehran university, Shiraz university, Kurdistan university, Ardebil university, Kermanshah university, Lorestan university and Hamedan university have the highest rang of efficiency among the others and also 13 university were lower than average. Consequently the study suggests that there are no significant improvements in research productivity and TFP in these years, which is due to the low improvement in technological efficiency. Moreover improvement of efficiency and productivity in universities requires strategic planning and productivity management cycle improvement.  }, keywords = {Universities,research and TFP productivity,Data Envelopment Analysis,Malmquist productivity index}, title_fa = {مقایسه بهره‌وری پژوهشی با بهره‌وری کل در دانشگاه‌های منتخب دولتی ایران}, abstract_fa = {بهره­وری[1] معیار توصیف کننده استفاده صحیح و بهینه از عوامل تولید و درجه دستیابی به اهداف می‌باشد. در مقاله کارایی و بهره‌وری بخش پژوهشی و کل (آموزشی و پژوهشی) 31 دانشگاه بزرگ دولتی به منظور ایجاد رقابت جهت بهبود بهره‌وری آنها مورد بررسی قرار ­گرفته‌اند. برای اندازه­گیری کارایی و تغییرات بهره‏وری دانشگاه‌ها با توجه به خصوصیات­شان از روش ناپارامتری تحلیل پوششی داده‌ها استفاده ‌شده است. نکته مهم، بررسی نسبی کارایی فعالیت­های دانشگاه‌ها در شرایط یکسان می‌باشد و با این حال اکثر دانشگاه‌ها از ناکارایی نسبی برخوردارند به عنوان مثال در سال تحصیلی 1386-1385 در بخش پژوهشی، 7 دانشگاه­ کارا و 23 دانشگاه ناکارا و برای کل (آموزشی و پژوهشی) 19 دانشگاه کارا و 12 دانشگاه ناکارا بودند. برای جلوگیری از تصادفی بودن نتایج از میانگین هندسی 5 سال تحصیلی 1381 الی 1386 استفاده شده است. بر این اساس کاراترین دانشگاه­ها از نظر فعالیت­های پژوهشی شامل دانشگاه­های تهران، شیراز، کردستان،  محقق اردبیلی، رازی کرمانشاه، لرستان و همدان می­باشند و بدان معناست که این دانشگاه­ها نسبت به بقیه دانشگاه­ها با ورودی­های کمتر، خروجی‌های پژوهشی بیشتری ارایه نموده و بیشترین کارایی را داشته­اند و همچنین میزان کارایی 13 دانشگاه از سطح متوسط کارایی دانشگاه­ها پایین­تر بودند. در بررسی تغییرات بهره‌وری دانشگاه­ها مشخص ­شد که طی پنج سال تحصیلی بهبودی محسوسی حاصل نشده است و عدم پیشرفت و تغییرات نامحسوس مثبت در بهره‌وری پژوهشی و بهره­وری کل عمدتاً ناشی از رشد کم کارایی تکنولوژی (بکارگیری موثر و میزان تجهیزات و امکانات آموزشی و پژوهشی) آنها می­باشد. در همبستگی متغیرها مشخص شد که عامل اصلی تعیین کننده رشد بهره‌وری پژوهشی دانشگاه‌ها، ارتقای شاخص کارایی تکنولوژی است و سایر شاخص‌ها مانند شاخص کارایی فنی، سهم و نقش کمتری دارند. در مجموع ارتقای کارایی و بهره­وری دانشگاه­ها نیازمند اتخاذ برنامه‌ریزی استراتژیک و راه‌اندازی چرخه مدیریت بهبود بهره‌وری در دانشگاه­ها است. [1]. Total Factor Productivity}, keywords_fa = {دانشگاه‌های دولتی,بهره‌وری پژوهشی,تحلیل پوششی داده‌ها,شاخص مالم‌کوئیست}, url = {https://ijer.atu.ac.ir/article_3199.html}, eprint = {https://ijer.atu.ac.ir/article_3199_f2a63bd9e0ab4d1b684d965ea3a34ffa.pdf} }