هدف اصلی این پژوهش، تحلیل و ارزیابی آثار «مسایل انتخاب و درونزایی» بر بازده آموزش است که از تصمیم افراد برای مشارکت در بازار کار و کسب تحصیلات رسمی ناشی می شود. برای این منظور، از تحلیل های آماری متناسب یعنی رگرسیون شرطی (برای مساله انتخاب) و فن متغیر ابزاری (برای مساله درونزایی)، و از داده های استخراج شده از آمارگیری ویژگی های اقتصادی و اجتماعی خانوار استان تهران (سال 1380) و سرشماری جمعیت سال 1991 آمریکا استفاده کرده ایم. یافته ها نشان می دهند که: 1) آموزش یک سرمایه گذاری پُر بازده است،2) لحاظ کردن مسایل انتخاب و درونزایی در تحلیل های آماری، نتایج تجربی بازده آموزش را متاثر کرده و آن را به طور قابل ملاحظه ای افزایش می دهد و 3) نتایج نمونه استان تهران به طور کامل با یافته های حاصل از نمونه جامعه آمریکا منطبق است. بدین ترتیب، الگوواره یافته ها، مشابه و مطابق با تحلیل های نظری است؛ یعنی برآوردهای تجربی بازده آموزش- که مسایل انتخاب و درونزایی را نادیده گرفته باشند- تورش دار و ناسازگارند.
This articles aims at evaluating the effects of selectivity and endogeneity problems on returns to education caused by individuals' decision to attend school and to participate in the labour market. We apply conditional regression models (earnings functions) to tackle the problem of selection bias and use instrumental variable technique to take into account the problem of endogeneity. Using data from the Tehran province survey of socio-economic characteristics 1380 and the U.S. current population census 1991, we found that (1) return to education is positive and substantial, (2) taking into account the problems of selection and endogeneity increases the returns to education estimates, and (3) the findings of Tehran province sample are similar to those of the U.S. sample. Therefore, the pattern of findings are the same and also consistent with theoretical considerations stating that the conventional estimates which do not deal with the problems of selection and endogeneity produce biased and inconsistent results.