یداله دادگر؛ روحاله نظری؛ فاطمه فهیمیفر
چکیده
ارزیابی رفتار خانوارهای مذهبی، از موضوعهای مهم اقتصاد، بهطور کلی و بهویژه در کشورهای اسلامی است. چون در سبد مصرفی برخی خانوارها بهجز هزینههای عادی، هزینههای مذهبی مطرح است، ازاینرو، شناسایی عوامل مؤثر بر رفتار مذهبی خانوارهای جامعه از اهمیت بسزایی برخوردار است. این مقاله، با استفاده از رویکرد دادههای خرد و براساس ...
بیشتر
ارزیابی رفتار خانوارهای مذهبی، از موضوعهای مهم اقتصاد، بهطور کلی و بهویژه در کشورهای اسلامی است. چون در سبد مصرفی برخی خانوارها بهجز هزینههای عادی، هزینههای مذهبی مطرح است، ازاینرو، شناسایی عوامل مؤثر بر رفتار مذهبی خانوارهای جامعه از اهمیت بسزایی برخوردار است. این مقاله، با استفاده از رویکرد دادههای خرد و براساس اطلاعات درآمد- هزینه خانوار در سال 1393، به تفکیک مناطق شهری و روستایی با روش پروبیت به بررسی عوامل مؤثر بر هزینههای مذهبی در ایران پرداخته است. متغیرهای به کار گرفته شده عبارتاند از: پرداختی به صندوق صدقات، سن، وضعیت سواد، بُعد خانوار، وضعیت اشتغال، وضعیت تأهل، وضعیت مالکیت خانه و درآمد سرپرست خانوار. نتایج بیانکننده آن است که در هر دو مناطق شهری و روستایی، افزایش سن، دارا بودن شغل، متأهل بودن، مالک خانه بودن و درآمد سرپرست خانوار اثر مثبت و معناداری بر پرداخت هزینه مذهبی دارد، اما بُعد خانوار اثر منفی و معناداری بر پرداخت هزینههای مذهبی دارد. از سوی دیگر، با توجه به اثر نهایی محاسبه شده، متغیر درآمد در مناطق روستایی و شهری دارای اثرگذاری بیشتری نسبت به سایر متغیرها بوده است. همچنین یک هدف ضمنی این مطالعه، انجام نوعی ارزیابی ضمنی از مطالعه «برو[1]» اقتصاددان معروف است. با توجه به نتایج مقاله، سطح سواد و بهبود شرایط زندگی مادی و اقتصادی، بر رفتار مذهبی و انجام هزینههای مذهبی ایران اثر مثبت دارد، ازاینرو، نتیجه مورد نظر «برو» در ایران مورد تأیید است. [1]- Robert Barro