اعظم عاشورزاده؛ محمد طاهر احمدی شادمهری؛ مسعود همایونی فر
چکیده
در این تحقیق کارایی 9 پالایشگاه نفت کشور با استفاده از روش تحلیل پنجرهای پوششی داده طی دوره 91-1386 مورد بررسی قرار گرفته است. نتایج کارایی نشان میدهد تنها پالایشگاه کرمانشاه در طول 4 پنجره، عملکرد کارایی داشته و بقیه پالایشگاهها روند ناکارایی را به صورت پایدار طی کردهاند. ناکارایی شرکتهای پالایش نفت بیشتر ناشی از ناکارایی ...
بیشتر
در این تحقیق کارایی 9 پالایشگاه نفت کشور با استفاده از روش تحلیل پنجرهای پوششی داده طی دوره 91-1386 مورد بررسی قرار گرفته است. نتایج کارایی نشان میدهد تنها پالایشگاه کرمانشاه در طول 4 پنجره، عملکرد کارایی داشته و بقیه پالایشگاهها روند ناکارایی را به صورت پایدار طی کردهاند. ناکارایی شرکتهای پالایش نفت بیشتر ناشی از ناکارایی مدیریت منابع بوده است. شرکتهای ناکارا در حوزه کارایی مقیاس، دارای بازده نزولی نسبت به مقیاس بودهاند که با کوچک کردن اندازه شرکت میتوانند به مقیاس بهینه دست یابند. بیشترین میزان اتلاف منابع در پالایشگاهها، مربوط به میزان مصرف سوخت و خوراک پالایشگاه بوده است. پالایشگاه اصفهان بیشترین میزان اتلاف در ظرفیت، سوخت و خوراک مصرفی و پالایشگاه آبادان بیشترین میزان اتلاف در تعداد نیروی کار را به خود اختصاص داده است.
فریدون سلیمی؛ تیمور محمدی؛ جمشید پژویان؛ فرهاد غفاری
چکیده
اندازهگیریکارایی و بهرهوری بهعنوان یک موضوع عمومی بهعنوان چراغ راه تمام فعالیتهای اقتصادی مطرح است. در همین راستا اهداف کلی این مقاله اندازهگیری کارایی فنی و کارایی مقیاس و کارایی تکنولوژیکی و اندازهگیری تغییرات بهرهوری جزیی و بهرهوری کل واحدهای مراکز استانی دانشگاه آزاد اسلامی، با استفاده از روش تحلیل پوششی ...
بیشتر
اندازهگیریکارایی و بهرهوری بهعنوان یک موضوع عمومی بهعنوان چراغ راه تمام فعالیتهای اقتصادی مطرح است. در همین راستا اهداف کلی این مقاله اندازهگیری کارایی فنی و کارایی مقیاس و کارایی تکنولوژیکی و اندازهگیری تغییرات بهرهوری جزیی و بهرهوری کل واحدهای مراکز استانی دانشگاه آزاد اسلامی، با استفاده از روش تحلیل پوششی دادهها و شاخص مالم کوئیست و بررسی اثرگذاری عوامل محیطی بر میزان کارایی فنی واحدها با استفاده از روش رگرسیون کوتاه شده بوت استرپ است. نتایج نشان میدهد از بین 30 واحد مراکز استانی، تنها 3 واحد کرمانشاه، تهران مرکز و یزد بهعنوان واحدهای کاملاً کارا شناخته شدهاند. همچنین بررسی محاسبه تغییرات بهرهوری واحدهای مراکز استانی نشان میدهد که تعداد 18 واحد دارای تغییرات بزرگتر از یک در بهرهوری کل بودهاند و 12 واحد هم دارای تغییرات کوچکتر از یکهستند که اینموضوع نشاندهنده بروز تغییرات مثبت در خصوص بهرهوری بین سالهای تحصیلی مورد مطالعه، یعنی 1390-1389 تا 1396-1395 در مراکز استانیاست. علاوه بر این، بررسیها نشاندهنده تأثیر عوامل محیطی بر کارایی و بهرهوری این واحدهاست. یک واحد افزایش در نسبت تعداد استاد و دانشیار به کل هیـأت علمی موجب افزایش 89صدم واحد در کارایی واحدهای مراکز استانی دانشگاه آزاد اسلامی میشود. همچنین عامل قدمت دانشگاه، 4صدم کارایی این واحدها را افزایش میدهد. واقع شدن واحد دانشگاهی در کلانشهر نیز موجب افزایش کارایی واحد به میزانیکصدم میشود.
فاطمه کلانتر مهرجردی؛ شهناز نایبزاده؛ محمود معینالدین
دوره 18، شماره 54 ، فروردین 1392، ، صفحه 153-180
چکیده
هدف از این پژوهش ارزیابی کارایی و بهرهوری سرمایه فکری شرکتهای پذیرفته شده در بورس اوراق بهادار تهران با استفاده از رویکرد تحلیل پوششی دادهها و شاخص بهرهوری مالمکوئیست میباشد. در این پژوهش شرکتهای بخش صنعت خودرو و ساخت قطعات بورس اوراق بهادار به عنوان پایلوت انتخاب و از شاخص سرمایه فکری (سرمایه انسانی، فیزیکی و ...
بیشتر
هدف از این پژوهش ارزیابی کارایی و بهرهوری سرمایه فکری شرکتهای پذیرفته شده در بورس اوراق بهادار تهران با استفاده از رویکرد تحلیل پوششی دادهها و شاخص بهرهوری مالمکوئیست میباشد. در این پژوهش شرکتهای بخش صنعت خودرو و ساخت قطعات بورس اوراق بهادار به عنوان پایلوت انتخاب و از شاخص سرمایه فکری (سرمایه انسانی، فیزیکی و ساختاری) به عنوان شاخص ورودی و از شاخصهای بازده سهام، بازده داراییها و بازده حقوق صاحبان سهام به عنوان متغیرهای خروجی برای 15 شرکت این صنعت طی سالهای 1389-1385 استفاده شده است. نتایج حاصل از کارایی سرمایه فکری حاکی از آن است که برای تمام سالهای ارزیابی، تنها شرکت لنت ترمز است که در میان شرکتهای منتخب دارای بهترین عملکرد میباشد. چون که این شرکت توانسته است در تمام سالهای ارزیابی حداکثر کارایی از سرمایه فکری یعنی کارایی کامل بدست آورد. همچنین نتایج حاصل از بهرهوری سرمایه فکری حاکی از آن است که برای سالهای بین 85 تا 89 به جزء برای شرکتهای سایپا، گروه بهمن و زامیاد که متوسط نرخ بهرهوری سرمایه فکری آنها در بازه مورد بررسی رشد پایینتر از مقدار یک بوده است برای سایر شرکتها متوسط نرخ بهرهوری مثبت بوده است
رحیم دباغ
دوره 16، شماره 47 ، تیر 1390، ، صفحه 75-104
چکیده
بهرهوری[1] معیار توصیف کننده استفاده صحیح و بهینه از عوامل تولید و درجه دستیابی به اهداف میباشد. در مقاله کارایی و بهرهوری بخش پژوهشی و کل (آموزشی و پژوهشی) 31 دانشگاه بزرگ دولتی به منظور ایجاد رقابت جهت بهبود بهرهوری آنها مورد بررسی قرار گرفتهاند. برای اندازهگیری کارایی و تغییرات بهرهوری دانشگاهها با توجه به خصوصیاتشان ...
بیشتر
بهرهوری[1] معیار توصیف کننده استفاده صحیح و بهینه از عوامل تولید و درجه دستیابی به اهداف میباشد. در مقاله کارایی و بهرهوری بخش پژوهشی و کل (آموزشی و پژوهشی) 31 دانشگاه بزرگ دولتی به منظور ایجاد رقابت جهت بهبود بهرهوری آنها مورد بررسی قرار گرفتهاند. برای اندازهگیری کارایی و تغییرات بهرهوری دانشگاهها با توجه به خصوصیاتشان از روش ناپارامتری تحلیل پوششی دادهها استفاده شده است. نکته مهم، بررسی نسبی کارایی فعالیتهای دانشگاهها در شرایط یکسان میباشد و با این حال اکثر دانشگاهها از ناکارایی نسبی برخوردارند به عنوان مثال در سال تحصیلی 1386-1385 در بخش پژوهشی، 7 دانشگاه کارا و 23 دانشگاه ناکارا و برای کل (آموزشی و پژوهشی) 19 دانشگاه کارا و 12 دانشگاه ناکارا بودند. برای جلوگیری از تصادفی بودن نتایج از میانگین هندسی 5 سال تحصیلی 1381 الی 1386 استفاده شده است. بر این اساس کاراترین دانشگاهها از نظر فعالیتهای پژوهشی شامل دانشگاههای تهران، شیراز، کردستان، محقق اردبیلی، رازی کرمانشاه، لرستان و همدان میباشند و بدان معناست که این دانشگاهها نسبت به بقیه دانشگاهها با ورودیهای کمتر، خروجیهای پژوهشی بیشتری ارایه نموده و بیشترین کارایی را داشتهاند و همچنین میزان کارایی 13 دانشگاه از سطح متوسط کارایی دانشگاهها پایینتر بودند. در بررسی تغییرات بهرهوری دانشگاهها مشخص شد که طی پنج سال تحصیلی بهبودی محسوسی حاصل نشده است و عدم پیشرفت و تغییرات نامحسوس مثبت در بهرهوری پژوهشی و بهرهوری کل عمدتاً ناشی از رشد کم کارایی تکنولوژی (بکارگیری موثر و میزان تجهیزات و امکانات آموزشی و پژوهشی) آنها میباشد. در همبستگی متغیرها مشخص شد که عامل اصلی تعیین کننده رشد بهرهوری پژوهشی دانشگاهها، ارتقای شاخص کارایی تکنولوژی است و سایر شاخصها مانند شاخص کارایی فنی، سهم و نقش کمتری دارند. در مجموع ارتقای کارایی و بهرهوری دانشگاهها نیازمند اتخاذ برنامهریزی استراتژیک و راهاندازی چرخه مدیریت بهبود بهرهوری در دانشگاهها است.
[1]. Total Factor Productivity